top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

/

שביעי של פסח – שירת הים

/

דרוש, מוסר ומחשבה

עלה בלבו אור הבטחון

ואתי שפיר מה שהערנו בתחילת דברינו על פירוש רש"י: 'אז עלה בלבו לומר שירה', דפשיטא שלא שר אם לא עלה בלבו לשיר – דהכונה, שעלתה ונתגלתה בלבו מידת הבטחון הגמור, כי האמונה שורשה במח והדעת, והבטחון שורשו בלב, וכמו שכתוב במשלי (ג, ה) "בטח אל ה' בכל לבך ואל בינתך אל תשען". והוסיף הגר"א (שם) בפירוש מידת הבטחון: "שיהיה לבך שלם במידת הבטחון ולא במקצת הלב. ולא תאמר אבטח בה' אבל אני מחויב לעשות ולהשען גם על שכלי, ולכן אמר שאל תשען, אפילו בתורת משענת לא יהיה לך שכלך, אלא בטח בה' בכל לבך".

וכן מבואר להדיא בספר חובות הלבבות (שער הביטחון, פתיחה) דמידת הבטחון צריכה שלימות, וזה לשונו, שהעבד חייב לבטוח על אדוניו, מפני שאם איננו בוטח בא–להים, בוטח בזולתו, ומי שבוטח בזולת ה', מסיר הא–להים השגחתו מעליו, ומניח אותו ביד מי שבטח עליו, עכ"ל.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

A light of trust arose in his heart

And it is appropriate what we remarked at the beginning of our discussion on Rashi's commentary: "Then it arose in his heart to sing," for it is obvious that he would not sing if it did not arise in his heart to sing. The meaning is that the trait of complete trust emerged and was revealed in his heart, for faith is rooted in the mind and knowledge, and trust is rooted in the heart, as it is written in Proverbs (3:5), "Trust in the Lord with all your heart and do not lean on your own understanding." The Gra (Vilna Gaon) added there in his explanation of the trait of trust: "That your heart should be whole in the trait of trust and not partially. And do not say, 'I will trust in the Lord but I am also obligated to act and lean on my own intellect,' therefore it says do not lean, even as a support, your intellect should not be, but trust in the Lord with all your heart."

And it is explicitly explained in the book "Chovot HaLevavot" (Duties of the Heart, Gate of Trust, Introduction) that the trait of trust requires completeness, and this is its language: that a servant is obligated to trust in his master, for if he does not trust in God, he trusts in something else, and whoever trusts in something other than the Lord, God removes His providence from him and leaves him in the hands of the one he trusted, end quote.

bottom of page