top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

פסח מצה ומרור

/

מצוות ליל הסדר

/

הלכה ומנהג

אפיקומן נאכל על השובע כפסח בזמן הבית

ובשו"ת שבט הלוי (חלק ט סימן קכב) ביאר על פי יסוד זה את הענין שיהיה האפיקומן נאכל על השובע, וזה לשונו, דודאי מהא דפסח נאכל על השובע ולא מצה ומרור, מוכח, דמצות אלה גרורים לפסח. אלא דמצה סוף סוף יצאה לחלק לעצמה מפסוק 'בערב תאכלו מצות'. וכדי לקיים שניהם, ברור מאד דשיטת הרמב"ם, דודאי בזמן דאיכא פסח, אף על גב דמצה בפני עצמה גם כן מן התורה, מכל מקום בשעת אכילת קרבן פסח נעשה מצה כמו מרור גרורת פסח, ועל כן אינה נאכלת על השובע, אבל בזמן דליכא פסח ומצה מצות אכילה בפני עצמה, יתכן ודאי, דגם מצה נאכלת על השובע וכו'. ולהכי בזמן הבית הזכיר רק כזית פסח באחרונה, אבל בזמן הזה מצה היא העיקר וחייבת באכילת שובע, דהיינו שישאר טעם מצה דהיא המצוה, עכ"ל.

וכן כתב הגאון הרוגאצ'ובי (צפנת פענח כללי התורה והמצוות חלק ב ד"ה מצה ומרור אות יט) שיש שני דינים באכילת מצה: מצוות עשה בפני עצמה, ומכשירי פסח. ויש ביניהם חילוקים: בפסח ראשון, בזמן שבית המקדש קיים – מקיימים את שני הדינים. בפסח ראשון בזמן שאין בית המקדש קיים – מקיימים רק את המצווה בפני עצמה. ובפסח שני בזמן שבית המקדש קיים – רק את מצוות מכשירי פסח.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

The Afikoman is eaten when one is satisfied, like the Pesach during the time of the Temple.

In the responsa of the Levush (part 9, siman 122), he explained based on this principle the matter that the afikoman should be eaten when satiated, and this is his language, that certainly from the fact that the Paschal lamb is eaten when satiated and not the matzah and bitter herbs, it is evident that these commandments are connected to Passover. However, the matzah ultimately stands on its own from the verse "You shall eat matzot with it." And in order to fulfill both, it is very clear that according to the opinion of the Rambam, certainly when there is a Paschal lamb, even though matzah on its own is also biblical, nevertheless at the time of eating the Paschal sacrifice, matzah is made like a bitter herb attached to the Paschal lamb, and therefore it is not eaten when satiated. But when there is no Paschal lamb and only matzah, it is possible that certainly matzah is also eaten when satiated, etc. Thus, during the time of the Temple, only a kezayit of the Paschal lamb is mentioned last, but in our time, matzah is the main aspect and requires being eaten when satiated, meaning that the taste of matzah, which is the commandment, should remain.

Similarly, the Gaon Rogatchover wrote (Tzafnat Paneach, principles of Torah and commandments, part 2, section 2, regarding matzah and bitter herbs, paragraph 19) that there are two laws regarding the eating of matzah: the positive commandment on its own, and the requirements for the Paschal sacrifice. And there are differences between them: on the first Passover, when the Temple is standing – both laws are fulfilled. On the first Passover when the Temple is not standing – only the commandment on its own is fulfilled. And on the second Passover when the Temple is standing – only the requirements for the Paschal sacrifice are fulfilled.

bottom of page