top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

/

עשרת המכות

/

דרוש, מוסר ומחשבה

ביאור במנין המכות

ובמנין המכות מצינו שנחלקו חכמים (הגדה): רבי יוסי הגלילי אומר, שבמצרים לקו עשר מכות, ועל הים לקו חמישים מכות, סך הכל שישים מכות. רבי אליעזר אומר, שבמצרים לקו ארבעים מכות, ועל הים לקו מאתיים מכות, סך הכל מאתיים וארבעים מכות. רבי עקיבא אומר, שבמצרים לקו חמישים מכות, ועל הים לקו חמישים ומאתיים מכות, סך הכל שלש מאות מכות. וביאר מרן הבית הלוי (הגדה של פסח מבית הלוי), על פי המחלוקת בברכות (ט, ב), אם קבלו ישראל מהמצרים כלי כסף זהב ושמלות בעל כרחם של מצרים, או בעל כרחם של ישראל. דהנה, איתא בסנהדרין (צא, א), שנתווכחו בני מצרים עם גביהא בן פסיסא, וטענו, שיש ליהודים להשיב למצרים את הכסף והזהב שנטלו מהם ביציאת מצרים. והשיב להם, שמקודם עליהם להשיב שכר פעולה של שישים ריבוא במשך ארבע מאות ושלושים שנה, וברחו. והנה, הכסף והזהב נתקבל כשכר רק לפי השיטה דהמצרים נתנו בעל כרחם ובני ישראל קבלו מדעתם, אבל לפי השיטה שבני ישראל לא רצו לקבל, אם כן אין כאן שכר פעולה כלל.

והשתא יתבאר, כי רבי יוסי הגלילי שאמר שהמצרים לקו שישים מכות במצרים ועל הים, סובר, דישראל קבלו הכסף וזהב בעל כרחם, ונמצא, דלא שילמו המצרים שכר פעולה, על כן לקו שישים מכות, כנגד שישים ריבוא שיצאו ממצרים. ורבי עקיבא גם כן סובר שבני ישראל קבלו השלל בעל כרחם, ואין כאן שכר פעולה, אלא שסובר כהדרש שרק אחד מחמישה יצא ממצרים (תנחומא בשלח א), אם כן, סך העובדים למצרים היה שלוש מאות ריבוא, על כן אמר, שלקו במצרים ועל הים שלש מאות מכות. ורבי אליעזר גם סובר שרק אחד מחמישה יצא ממצרים, אכן, השישים ריבוא שיצאו, נטלו את השלל בעל כרחם של מצרים, כשכר פעולה, ומאתיים וארבעים ריבוא שלא יצאו לא קבלו שכר, וכנגדן לקו המצריים ארבעים ומאתיים מכות.

והכסא דוד (שם) הוסיף בזה על פי דרכו, כי הטעם שהתורה לא פירטה את כל החשבון הזה, אלא רק את עשרת המכות, מפני שהם היו השורש של שאר המכות, שהרי כולן נבעו מהאות יו"ד.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

Explanation of the Number of Plagues

In the enumeration of the plagues, we find that the sages disagreed (Haggadah): Rabbi Yossi HaGalili says that in Egypt they suffered ten plagues, and at the sea they suffered fifty plagues, totaling sixty plagues. Rabbi Eliezer says that in Egypt they suffered forty plagues, and at the sea they suffered two hundred plagues, totaling two hundred and forty plagues. Rabbi Akiva says that in Egypt they suffered fifty plagues, and at the sea they suffered fifty and two hundred plagues, totaling three hundred plagues.

Maran Beit HaLevi (Haggadah of Pesach from Beit HaLevi) explained, based on the dispute in Berachot (9b), whether the Israelites received silver, gold, and garments from the Egyptians against the Egyptians' will or against the Israelites' will. It states in Sanhedrin (91a) that the Egyptians argued with Gaviha ben Pesisa, claiming that the Jews should return the silver and gold taken from them upon leaving Egypt. He responded that first, they should return the wages of six hundred thousand for four hundred and thirty years, and they fled. The silver and gold were received as wages only according to the opinion that the Egyptians gave it unwillingly and the Israelites accepted it willingly. However, according to the opinion that the Israelites did not want to accept it, there is no wage payment at all.

Now it becomes clear that Rabbi Yossi HaGalili, who said that the Egyptians suffered sixty plagues in Egypt and at the sea, holds that the Israelites received the silver and gold unwillingly, implying that the Egyptians did not pay wages. Therefore, they suffered sixty plagues, corresponding to the six hundred thousand who left Egypt. Rabbi Akiva also holds that the Israelites received the plunder unwillingly, and there is no wage payment. However, he holds like the Midrash that only one in five left Egypt (Tanchuma Beshalach 1), so the total number of laborers in Egypt was three hundred thousand. Therefore, he said they suffered three hundred plagues in Egypt and at the sea. Rabbi Eliezer also holds that only one in five left Egypt. However, the six hundred thousand who left took the plunder unwillingly from the Egyptians as wages, and the two hundred and forty thousand who did not leave did not receive wages, and for them, the Egyptians suffered forty and two hundred plagues.

The Kisei David (there) added, according to his approach, that the reason the Torah did not detail all this calculation but only mentioned the ten plagues is that they were the root of the other plagues, as all of them stemmed from the letter Yud.

bottom of page