top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

בגדר 'המרבה לספר ביציאת מצרים' ובדברי הריטב"א שיש לספר בשמחה ובהודאות

/

מצות סיפור יציאת מצרים

/

הלכה ומנהג

ביאור שיטת הריטב"א

ומעתה תתבאר שיטת הריטב"א באופן אמירת ההגדה דיש לאומרה בשמחה ובהודאות, שהקשינו מה מקור דבריו, וגם איך שייך לומר את נוסח ההגדה באופן של הודאות. והשתא יתבאר שפיר, דצריך לספר מתוך נוסח ההגדה כאילו כל מה שנכתב בה נעשה עמו עתה, ולא רק כמעשה שאירע לאבותינו בלבד, שאז מתעורר לספר בשמחה רבה את הניסים והנפלאות הישועות והנחמות, והיציאה מעבדות לחירות מיגון לשמחה וכו'.

וזו כוונת דברי הריטב"א שיש לספר בשמחה, והיינו מפני שמספר כאילו הכל קורה עמו עכשיו ומתעוררת שמחה בלבו, ובהודאות, שמתוך כך מספר מתוך רגשי תודה את הכתוב בהגדה, ומכריז בקול שמודה למי שעשה עמו את הטוב הגדול ביותר שאין למעלה ממנו והציל את חייו בכל המובנים. ואין כוונת הריטב"א שיספר בלשון הלל והודאה על גדלות הבורא שעשה כל זה, אלא בלשון תודה למי שעשה לו את הטובה הגדולה ביותר.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

Explanation of the Ritva's Approach

The Ritva's method emphasizes reciting the Haggadah with joy and gratitude, questioning the source of its words, and how it is fitting to say the Haggadah text in a manner of gratitude. Now it becomes clear that one must recount from the Haggadah text as if everything written in it is happening now, not just as a historical event that occurred to our ancestors. This arouses one to joyfully recount the miracles, wonders, salvations, and comfort, the Exodus from slavery to freedom, from sorrow to joy, and so forth. This is the intent of the Ritva's words that one should recount with joy, because by recounting as if it is happening now, joy is awakened in one's heart, and with gratitude, one recounts the written text in the Haggadah with a sense of thankfulness, declaring with a voice of gratitude to the One who has done the greatest good to them, beyond whom none is higher, and saved their life in every sense. The Ritva's intent is not to recount in a language of praise and thanks for the greatness of the Creator who did all this, but in a language of thanks to the One who has done to them the greatest good.

bottom of page