top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

/

שביעי של פסח – שירת הים

/

דרוש, מוסר ומחשבה

השמחה והאושר

הנה, כבר יודעים אנו כי השירה הינה בת רוחה של התפרצות רגשת הלב, ואף גם מבינים אנו שרגש הלב הזה המתהפך בהתפרצותו והוה לשירה, הוא השמחה. אך עדיין שומה עלינו להעמיק במהותה של השמחה הזו, להבין איזה מין ממיני השמחה היא זו המולידה את השירה.

ואשר נראה, כי הנה, בברכה שאחר קריאת שמע אנו אומרים: "משה ובני ישראל לך ענו שירה בשמחה רבה". ויש להבין מה היא 'שמחה רבה', במה גדולה היא מסתם שמחה, שאינה 'שמחה רבה'. ומצאתי באבודרהם בזה הלשון, בשמחה רבה – על שם "בתופים ובמחולות" (שמות טו, כ), ע"כ. הנה, הוקשה לו לכאורה מה הוא ענינה של השמחה הרבה, שאינה סתם שמחה גרידתא. ופירש, שריבוי השמחה התבטא בשימוש שנעשה שם בכלי שיר, והביא על כך מקור מהפסוק 'בתופים ובמחולות'.

אכן נראה שיש לבאר זאת באופן שונה במקצת [ואין זה עומד בהכרח בסתירה לדבריו של האבודרהם], ולומר, שההטעמה הזו והדגש הזה הטמון במילים 'שמחה רבה' בא ללמדנו, שלא היתה השמחה הזו רגש בעלמא של שמחה, אלא מצב ומהות של שמחה.

ונבאר: הנה, הביטוי 'שמחה' נושא בחובו שתי משמעויות: האחת, הפשוטה יותר, היא שם דבר של מין רגש ומין תחושה, שכשם שישנן תחושות של עצבות, מתח, פחד, ועוד רבות כהנה, כך ישנה גם תחושה של שמחה, ואת התחושה הזו, הפשוטה, ניתן להשיג גם באמצעים מלאכותיים, כדוגמת ניגונים, מליצות ומילי דבדיחותא. אכן ישנה גם משמעות נוספת למושג שמחה, משמעות עמוקה יותר, מהותית יותר, והיא ה'אושר'. האושר אינו תחושה בעלמא כשאר התחושות, העצבות, הפחד ודומותיהן, אלא מצב ומהות. האושר, בשונה מהשמחה אינו מושג באמצעים מלאכותיים. אדם שאינו מאושר לא ייהפך לכזה אף אם לו יתכנסו ויבואו כל נגני העולם, וינגנו באזניו כל ניגון שיחפוץ. כי האושר, בהיותו מצב ומהות, אינו מושפע מאמצעים מלאכותיים וחיצוניים, והדרך היחידה להשגתו היא באמצעים הנוגעים במהותו של האדם, בנפשו ובעומק נשמתו, וכפי שנבאר מיד.

ניתן להמחיש את החילוק הזה בין שני השימושים של המושג שמחה, בין השמחה הפשוטה לאושר – באמצעות השינוי באופן ביטויים בשפת היידיש: כי הנה, רגש השמחה, מוגדר ביידיש 'פרייד'. ואילו השמחה המהותית, האושר, מוגדרת ביידיש בתור 'צופרידען'

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

The joy and happiness

Here, we already know that poetry is the offspring of an outburst of heartfelt emotion, and we also understand that this heart's emotion, which flips into an outburst and becomes poetry, is joy. But we still need to delve into the essence of this joy to understand what kind of joy it is that gives birth to poetry.

It appears, as we say in the blessing after the Shema reading: "Moses and the Children of Israel sang a song to You with great joy." We must understand what 'great joy' is, and how it is greater than mere joy, which is not 'great joy.' I found in the Abudraham the following explanation: 'with great joy' – referring to "with timbrels and dances" (Exodus 15:20), thus. It seems that he questioned what the nature of this great joy was, which is not just simple joy. He explained that the abundance of joy was expressed through the use of musical instruments, and brought a source from the verse 'with timbrels and dances.'

Indeed, it seems that this can be explained in a slightly different manner (and this does not necessarily contradict the words of the Abudraham), by saying that this emphasis and stress embedded in the words 'great joy' comes to teach us that this joy was not merely an emotion of joy, but a state and essence of joy.

To elaborate: the expression 'joy' carries two meanings: the first, simpler one, is a name for a type of feeling and sensation, just as there are feelings of sadness, tension, fear, and many others, so there is also a feeling of joy. This simple feeling can be achieved through artificial means, such as melodies, poetry, and humorous words. However, there is also a deeper, more essential meaning to the term joy, which is 'happiness.' Happiness is not merely a feeling like other feelings, such as sadness, fear, and their like, but a state and essence. Unlike joy, happiness cannot be achieved through artificial means. A person who is not happy will not become so even if all the musicians in the world gather and play every tune he desires in his ears. Because happiness, being a state and essence, is not influenced by artificial and external means, and the only way to achieve it is through means that touch upon the essence of a person, his soul, and the depth of his spirit, as we will elaborate shortly.

This distinction between the two uses of the term joy, between simple joy and happiness, can be illustrated through their different expressions in Yiddish: For instance, the feeling of joy is defined in Yiddish as 'freyd.' Whereas the essential joy, happiness, is defined in Yiddish as 'tsufriden.'

bottom of page