top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

/

מצות סיפור יציאת מצרים

/

דרוש, מוסר ומחשבה

ויוצא את עמו ישראל מתוכם לחירות עולם'

ענין נוסף שניתן לבאר על פי דרך זו, הוא לשון הברכה שאחר קריאת שמע של ערבית: "ויוצא את עמו ישראל מתוכם לחירות עולם", שיש לעמוד עליה, מה היא חירות העולם הלזו, וכי האדם חי לעולם? ואם כלפי הדורות הדברים אמורים, לומר שיציאתנו ממצרים היתה לדורות עולם, שמשם ואילך היתה אומתינו בת חורין עד סוף כל הדורות – יקשה, וכי לא חזרנו ונשתעבדנו לכמה וכמה אומות, מימות השופטים, ועד נבוכדנצר, אנטיוכוס וטיטוס? וכי בני חורין אנו בגלותינו המרה הזו זה כאלפיים שנה?

ובפשטות היה אפשר לומר, וכך הבנתי משכבר הימים, שכלפי החירות הרוחנית הדברים אמורים, חירות הנשמה, שהיא במהותה 'חירות עולם', כי הנשמה, בהיותה נצחית, חירותה חירות נצח. וגם מבחינה נוספת היתה חירות רוחינו חירות עולם, כי מאז יציאתינו ממצרים, ועמדינו למרגלות הר סיני, לא היה בכוחה של שום אומה ולשון לשלוט ברוחינו, ואף כאשר הרגו ושרפו את גופותינו, בנפשותינו לא שלטה ידם. ובכך מדוייקת היטב הלשון 'מתוכם'. כי מה הוא 'תוכם' של המצריים? מה הוא תוכה של האומה המצרית? – אין זאת אלא כי אם תרבותם הטמאה, 'עולמות התוכן העשירים' של תרבות מצרים המתועבה, חמישים שערי טומאתם, זה הוא תוכם של המצריים, שהוא כברם... ומן ה'תוך' הזה, מן הטומאה והטנופת הללו, הוציאנו ה' לחירות עולם, הרימנו והגביהנו לקדושה נצחית, להיות לו ממלכת כהנים וגוי קדוש.

אכן, על פי דרכו של הגר"ח ניתן לבאר, כי מקנין העבדות שהיינו קנויים לפרעה יצאנו 'לחירות עולם', לדורות עולם, כי מיום שפקע קנין עבדותינו לפרעה, לא נמכרנו שוב לשום אומה ולשון, ואף כי נשתעבדו בנו רבים, וצרות רבות סבבונו, מכל מקום מתורת בני חורין לא יצאנו ולעבד מקנת איש שוב לא נמכרנו. וכמדומני שמוסרים ביאור זה בשם הגרי"ז זי"ע.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

"And He brought His people Israel out from among them to eternal freedom."

Another matter that can be explained according to this approach is the language of the blessing that follows the recitation of the Shema of the evening: "And He brought His people Israel out from among them to eternal freedom," which warrants examination. What is this eternal freedom? Does a person live forever? And if it refers to generations, to say that our exodus from Egypt was for all generations, from then on our nation was free until the end of all generations – it is difficult, for did we not return and become enslaved to many nations, from the days of the Judges, to Nebuchadnezzar, Antiochus, and Titus? Are we free in this bitter exile for about two thousand years?

Simply put, it could be said, and thus I understood from long ago, that it refers to spiritual freedom, the freedom of the soul, which in its essence is 'eternal freedom,' because the soul, being eternal, its freedom is eternal freedom. Additionally, our spiritual freedom was eternal, because since our exodus from Egypt and our standing at the foot of Mount Sinai, no nation or language had the power to control our spirit, and even when they killed and burned our bodies, their hands did not control our souls. In this way, the phrase 'from among them' is very precise. What is the 'among them' of the Egyptians? What is the essence of the Egyptian nation? It is none other than their impure culture, 'the rich content worlds' of the abominable Egyptian culture, their fifty gates of impurity; this is the essence of the Egyptians, which is their core... And from this 'core,' from this impurity and filth, Hashem brought us out to eternal freedom, elevated and raised us to eternal holiness, to be a kingdom of priests and a holy nation.

Indeed, according to the approach of the Gra"ch, it can be explained that from the acquisition of slavery that we were acquired by Pharaoh, we emerged 'to eternal freedom,' for all generations, because from the day our slavery to Pharaoh ceased, we were never sold again to any nation or language, and although many enslaved us, and many troubles surrounded us, nevertheless we did not lose the status of free people and we were not sold again as a slave acquired by a person. And I believe this explanation is attributed to the Gra"yz zt"l.

bottom of page