top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

/

מצות סיפור יציאת מצרים

/

דרוש, מוסר ומחשבה

מתיקות עמל התורה

והנה אהבת התורה אינה כפי תפיסת האומות, שכל כח אהבתם להנאתם ולצורך עצמם, על כן יראו בעמל התורה חסרון, כדמצינו במעשה דרבא וההוא מינא (שבת פח, א). וכן משמע עוד מהגמרא (מנחות סה, א): "מתמניא ביה ועד סוף מועדא איתותב חגא דשבועיא דלא למספד, שהיו בייתוסין אומרים, עצרת אחר השבת, נטפל להם רבן יוחנן בן זכאי ואמר להם, שוטים, מנין לכם. ולא היה אדם אחד שהיה משיבו, חוץ מזקן אחד שהיה מפטפט כנגדו ואמר, משה רבינו אוהב ישראל היה, ויודע שעצרת יום אחד הוא, עמד ותקנה אחר שבת, כדי שיהו ישראל מתענגין שני ימים. קרא עליו מקרא זה (דברים א, ב), 'אחד עשר יום מחורב דרך הר שעיר', ואם משה רבינו אוהב ישראל היה, למה איחרן במדבר ארבעים שנה. אמר לו, רבי, בכך אתה פוטרני. אמר לו, שוטה, ולא תהא תורה שלמה שלנו כשיחה בטילה שלכם. כתוב אחד אומר (ויקרא כג, טז), 'תספרו חמשים יום', וכתוב אחד אומר (שם, טו), 'שבע שבתות תמימות תהיינה', הא כיצד, כאן ביום טוב שחל להיות בשבת, כאן ביום טוב שחל להיות באמצע שבת".

מבואר, כי אותו בייתוסי סבר, שעיקר אהבת משה לישראל היתה לתת להם מנוחה ותענוגים, ורבי יוחנן בן זכאי קרא לזה 'שיחה בטלה' כי לא זאת האהבה המקווה לנו, אלא תורתנו היא תורה שלמה, שעל ידי היגיעה ועמל התורה מגיעים לשלימות ההבנה בדברי תורה, וזו היא אהבת תורה.

ומקובל, כי הגאון הקדוש רבי ברוך בער זצ"ל היה מחזיק בידו גמרא בחיבה מופלגת, כמו אב שמחזיק בזרועותיו את בנו חביבו באהבה רבה.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

The Sweetness of Toiling in Torah

Here is the translated text with Hebrew transliterations where appropriate:

---

And behold, the love of the Torah is not as perceived by the nations, whose entire strength of love is for their own enjoyment and for their own needs. Therefore, they see in the toil of Torah a deficiency, as we find in the story of Rava and that heretic (Shabbos 88a). Similarly, it appears further from the Gemara (Menachos 65a): "From the eighth day until the end of the festival, the festival of Shavuos is observed without eulogies, for the Boethusians used to say, Shavuos is after Shabbos. Rabbi Yochanan ben Zakkai confronted them and said, Fools, where do you get this from? And there was not one person who could respond to him, except for one elder who babbled against him and said, Moshe Rabbeinu, who loved Israel, knew that Shavuos is a one-day festival, so he established it after Shabbos, so that Israel might enjoy two days. He recited this verse (Deuteronomy 1:2), 'It is eleven days' journey from Chorev by way of Mount Seir,' and if Moshe Rabbeinu loved Israel, why did he delay them in the desert for forty years? He said to him, Rabbi, do you answer me this way? He said to him, Fool, should our perfect Torah be like your idle chatter? One verse says (Leviticus 23:16), 'You shall count fifty days,' and another verse says (ibid. 23:15), 'Seven complete weeks they shall be.' How so? Here it refers to a festival that falls on Shabbos, and here it refers to a festival that falls in the middle of the week."

It is explained that this Boethusian believed that the primary love of Moshe for Israel was to give them rest and pleasures. Rabbi Yochanan ben Zakkai called this 'idle chatter' because this is not the love hoped for us; rather, our Torah is a complete Torah, that through the toil and effort in Torah one reaches the perfection of understanding in the words of Torah, and this is the love of Torah.

And it is accepted that the holy genius Rabbi Baruch Ber, of blessed memory, would hold the Gemara in his hand with immense affection, like a father holding in his arms his beloved son with great love.

---

bottom of page