top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

/

מצות סיפור יציאת מצרים

/

דרוש, מוסר ומחשבה

סיפור שבחו של הקב"ה בדרך הכרת הטוב

והחיד"א (רוח חיים דרוש א שבת הגדול) עמד על הסתירה לכאורה בין המצוה להרבות בשבח המקום בליל הסדר לבין מאמר חז"ל (מגילה יח, א): "מכאן ואילך אסור לספר בשבחו של הקדוש ברוך הוא, דאמר רבי אלעזר, מאי דכתיב (תהילם קו, ב) 'מי ימלל גבורות ה' ישמיע כל תהלתו' – למי נאה למלל גבורות ה', למי שיכול להשמיע כל תהלתו. אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן, המספר בשבחו של הקדוש ברוך הוא יותר מדאי, נעקר מן העולם, שנאמר (איוב לז, כ), 'היספר לו כי אדבר אם אמר איש כי יבלע'". ופירש וזה לשונו, ולא תטעה, דמותר לשבח בתוארים חדשים, כההוא דאמר האמיץ העזוז והגבור (ברכות לג, ב), כי הוא לא עשה טוב, דאיכא משום 'סיימתינהו לשבחי דמרך', אך אם הוא סיפור הנס שרי, וזה שכתוב (תהילים עה, ב) 'ספרו נפלאותיך'. ובזה פירשו, 'וכל המרבה לספר ביציאת מצרים הרי זה משובח' – זה לאפוקי אַחֵר, שמרבה בתוארים, כי אינו משובח, דאיכא משום סיימתינהו, עכ"ל. וכן כתב המהר"ל (גבורות ה' פרק א).

מבואר מדבריהם, כי אם מסדר שבחו של מקום בדרך תפילה, אז אסור להאריך מעבר ללשון שתקנו חז"ל, אבל כשמספר בדרך שבח והודיה על הניסים והטובות שאירעו עמו, הרי זה משובח.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

A story praising the Holy One, Blessed be He, through the way of gratitude.

The Chida (Ruh Haim, Drush 1, Shabbat HaGadol) addresses the apparent contradiction between the commandment to increase praise of the Almighty on the night of the Seder and the statement of the Sages (Megillah 18a): "From this point onward, it is forbidden to speak of the praises of the Holy One, Blessed be He, as Rabbi Elazar said. What is the meaning of the verse (Psalms 106:2) 'Who can express the mighty acts of the Lord or make all His praise heard'? This is appropriate for one who can make all His praise heard. Rabbi Bar Bar Hana said in the name of Rabbi Yohanan, whoever praises the Holy One, Blessed be He, excessively will be removed from the world, as it is said (Job 37:20), 'Shall it be told Him that I speak? If a man speaks, surely he shall be swallowed up.'"

He explains as follows: Do not be mistaken, for it is permissible to praise with new descriptors, as in the statement 'the mighty, the powerful' (Berakhot 33b), since it is not considered a positive act due to 'you have limited the praises of your Master.' However, if it is recounting a miracle, it is permitted, as it is written (Psalms 75:2) 'I will recount Your wondrous deeds.' This explains 'whoever increases the recounting of the Exodus from Egypt, behold it is praiseworthy'—to exclude other forms of excessive praise, which are not praiseworthy due to 'you have limited the praises of your Master.' Thus, the Mahral (Gevurot Hashem, chapter 1) also wrote.

From their words, it is clear that if one arranges the praise of the Almighty in the manner of prayer, it is forbidden to extend beyond the language established by the Sages. However, when recounting in the manner of praise and thanksgiving for the miracles and goodness that have occurred, it is praiseworthy.

bottom of page