top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

מצות המרור

/

מצוות ליל הסדר

/

הלכה ומנהג

עיקר מצות מרור בחזרת

וכתב השלחן ערוך (שם): "ועיקר המצוה בחזרת. ואם אין לו חזרת, יחזור אחר ראשון ראשון, כפי הסדר שהם שנויים". ופירש המשנה ברורה (ס"ק מב): "בחזרת – שהוא זכר לשעבוד מצרים, שהיה תחלתו רך ולבסוף קשה, וכן הוא גם כן טבע חזרת, שתחלה מתוק וסופה מר. וכתבו האחרונים, דאפילו הוא ביוקר קצת יותר משאר מרור, גם כן נכון להדר אחריו". והעיר: "אכן כתבו, שבמין חזרת (היינו שאלאטי"ן) מצוי מאוד בימי פסח תולעים קטנים שאינם נכרים לחלושי עין, על כן, מי שאין לו אנשים מיוחדים בעלי יראה שיבדקנו כראוי, טוב יותר ליקח תמכא (שקורין חריי"ן), אף שהוא שלישי לפי הסדר שהם שנויים, כי חלילה להכשל בלאו משום קיום עשה דרבנן, ובפרט שאפשר לקיים שניהם על ידי תמכא".

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

The main mitzvah of maror is with chazeret.

The Shulchan Aruch (name) writes: "The main mitzvah is with chazeret. And if one does not have chazeret, he should go back after the first one, one by one, according to the order in which they are changed." The Mishnah Berurah (sif mem bet) explains: "With chazeret - which is a remembrance of the slavery in Egypt, which began softly and ended harshly, and so too is the nature of chazeret, that it starts sweet and ends bitter. And the later authorities wrote, that even if it is slightly more expensive than other bitter herbs, it is still correct to honor it afterwards." And he notes: "Indeed they wrote, that in the type of chazeret (meaning lettuce) that is very common on Passover days are small worms that are not recognizable to the weak-eyed, therefore, for one who does not have special people with fear to check it properly, it is better to take tamcha (known as horseradish), even though it is third according to the order in which they are changed, for heaven forbid to transgress a negative commandment for the sake of fulfilling a rabbinic positive commandment, especially since it is possible to fulfill both with the tamcha."

bottom of page