top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

מצות המרור

/

מצוות ליל הסדר

/

הלכה ומנהג

איזו חזרת כשרה למרור

והאריך החזון איש (פסחים לט, א ד"ה מאי דעתך) להוכיח, כי אין יוצאים בחזרת אלא אם התחיל כבר טעמה להתמרר, אבל כל זמן שהיא מתוקה לגמרי אין יוצאין בה, שהרי צריך לטעום טעם מרור. ודייק מדברי הגמרא, שככל שהטעם מר יותר, כן מהודר יותר. והגרי"ש אלישיב סבר שאין כל הידור בתוספת מרירות. הגר"א קוטלר היה יוצא ידי מצות מרור בחסה, והגרי"ש פסק לאכול את הקלחים ולא את העלים (מפי השמועה).

ודעת הערוך השולחן (אורח חיים סימן תעה סעיף טו), דחזרת נחשבת למרור מטעם אחר וזה לשונו, בלע מרור לא יצא, משום דבעינן שיטעום טעם מרור בפיו, וכשבלע אינו טועם טעם מרירות. ואין לשאול, הא מובחר שבמרור הוי חזרת, והרי אין בו טעם מרירות כלל. דיש לומר, דבחזרת חל שם מרור מפני הקושי, אבל בשארי מינים שם מרור הוא מפני המרירות, וכיון שאינו טועם טעם מרירות לא יצא, וממילא דגם בחזרת צריך שיטעום טעם חזרת, דאי אפשר לחלק בין מין מרור זה למין מרור אחר. ונאמר דהתורה צותה לטעום טעם המרור בפיו כל מין מרור שאוכל ירגיש בפיו מה שאוכל, ולא על ידי בליעה, עכ"ל.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

Which horseradish is kosher for maror?

The vision of the man (Pesachim 39a, s.v. "What is your opinion") argued to prove that one does not fulfill the obligation of eating maror unless it was already bitter when he began eating it. As long as it is completely sweet, one does not fulfill the obligation, because one must taste bitterness. The Gemara specifies that the more bitter the taste, the more esteemed it is. Rabbi Shlomo Zalman Auerbach believed that not all enhancement involves adding bitterness. Rabbi Gershon Kutler fulfilled the mitzvah of eating maror with horseradish, while Rabbi Shlomo Sherets abstained from eating the leaves and only ate the root (according to tradition).

The opinion of the Aruch HaShulchan (Orach Chayim 475:15) is that the second tasting is considered maror for a different reason, stating that one did not fulfill the obligation to eat maror by swallowing it because one must taste the bitterness in one's mouth, and when swallowing, one does not taste the bitterness. It is not to be asked: is it better to have the choicest maror as maror, when it has no bitterness at all? It can be said that in the case of lettuce, it is called maror due to the difficulty, but in other types, it is due to the bitterness, and since one does not taste the bitterness, one does not fulfill the obligation. Therefore, one must also taste the taste of lettuce in order to fulfill the obligation, as it is impossible to differentiate between this type of maror and another type. It is said that the Torah commands one to taste the taste of maror in one's mouth, any type of maror one eats should be felt in one's mouth, and not through swallowing.

bottom of page