top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

בגדרי ביעור החמץ וביטולו

/

איסור חמץ וביעורו

/

הלכה ומנהג

אמירת כל חמירא הינה בגדר גילוי דעת

ולפי זה יש לומר, דמה שפירש רש"י שהבודק צריך שיבטל בלבו, לא בא למעט אמירה בפה, אלא להדגיש כי לבו צריך להיות שלם עם אמירתו, שיהיו פיו ולבו שוים, ולא אחד בפה ואחד בלב, שאז לא יהני ביטולו. ואף על פי שבהפקר גמור אין צריך לזה, ודי שאומר בפיו שמפקיר כדי שיהיה הפקר גמור, גם אם יחשוב אחרת בלבו, בביטול צריכין לזה, וכלשון רע"ק אייגר על הר"ן שהובא לעיל: "ולכאורה קשה, הא כיון דאומר בפיו דמבטלו, אף דבלבו אינו כן, הוי דברים שבלב, ולא ביטל מחשבתו את דבריו. וצריך לומר, כיון דבאמת לשון ביטול לא הוי הפקר ממש, רק גילוי דעת למה שבלבו, שאינו חושבו, ושנחשב לו כעפרא, וכיון דאנו דנין על מה שבלבו, דהיינו בדרך גילוי מלתא מה שבדעתו, ואם בדעתו אינו כן, אין הביטול כלום, ואפשר שזהו שמדקדק הר"ן בלשונו הזהב, שביטול זה תלוי במחשבתן".

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

The recitation of "Kol Chamira" is considered a declaration of intent.

According to this, it should be said that what Rashi explained that the examiner needs to nullify in his heart is not to exclude verbal expression, but to emphasize that his heart needs to be whole with his words, that his mouth and heart should be equal, and not one in the mouth and one in the heart, for then his nullification will not be effective. Even though in a complete hefker one does not need this, it is enough to say with his mouth that he is declaring it hefker in order for it to be completely hefker, even if he thinks differently in his heart, in nullification this is necessary. And in the words of Rabbi Akiva Eiger on the Ran brought above: "And on the surface it is difficult, for since he says with his mouth that he is nullifying it, even though his heart is not the same, these are matters of the heart, and he did not nullify his thoughts with his words. And it is necessary to say, since in truth the language of nullification is not actual hefker, but a revelation of what is in his heart, which is not his intention, and is considered as if it were nothing, and since we judge based on what is in his heart, which is a revelation of his mind, and if in his mind it is not so, then the nullification is nothing, and it is possible that this is what the Ran is meticulous about in his golden language, that this nullification depends on their thoughts."

bottom of page