top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

גדרי מצות הסיפור והחיוב לראות עצמו כאילו יצא

/

מצות סיפור יציאת מצרים

/

הלכה ומנהג

ביאור השיטות

והנה, המהלך של רש"י ודעימיה פשוט ומובן, דעל ידי שנגאלו אבותינו ויצאו ממצרים ניצלנו גם אנחנו מן השעבוד, כי לא היה אפשר לצאת משם אלא על ידי ניסים ונפלאות שנעשו לאבותינו, ולא בשום אופן טבעי אחר. אכן, דעת הרמב"ם ודעימיה, כי הגאולה תלויה בכל אחד בפני עצמו. ויש לבאר בזה, כי הגאולה פעלה שינוי מהות בכל אחד ואחד לכל הדורות, דהנה, יש לדייק בלשון ההגדה: "עבדים היינו לפרעה במצרים וגו', ואילו לא הוציא הקב"ה את אבותינו ממצרים הרי אנו ובנינו ובני בנינו משועבדים היינו לפרעה במצרים", וצריך ביאור, מדוע לא סיים כעין הפתיחה ואמר, הרי אנו ובנינו ובני בנינו עבדים היינו לפרעה במצרים, ומהי ההדגשה בלשון 'משועבדים'.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

Explanation of the Methods

Behold, the approach of Rashi and his contemporaries is simple and understandable, as through the redemption of our ancestors and their exodus from Egypt, we too benefited from the servitude, for it was impossible to leave there except through miracles and wonders that were done for our ancestors, and not in any other natural way. Indeed, the opinion of the Rambam and his contemporaries is that redemption is dependent on each individual separately. It should be explained that redemption has brought about a fundamental change in each and every one for all generations. For behold, it is necessary to clarify the wording of the Haggadah: "We were slaves to Pharaoh in Egypt, and if the Holy One, blessed be He, had not taken our ancestors out of Egypt, then we and our children and our children's children would have been enslaved to Pharaoh in Egypt," and an explanation is needed as to why it did not conclude in a similar way and say, "We and our children and our children's children were slaves to Pharaoh in Egypt," and what is the emphasis on the word 'enslaved'.

bottom of page