top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

/

חיתום החג

/

דרוש, מוסר ומחשבה

בנה ביתך כבתחילה

וראיה לדברינו כי העתיד נבנה מן העבר ואינו דבר חדש לגמרי, שהרי זה הנוסח שאנו מבקשים: "בנה ביתך כבתחילה, וכונן מקדשך על מכונו, והראנו בבנינו, ושמחנו בתקונו, והשב כהנים לעבודתם וכו'". ובתפלת 'ותערב' אומרים: "ושם נעבדך ביראה כימי עולם וכשנים קדמוניות". מוכח, כי העתיד נבנה מן העבר. והענין, כי יש לנו את זכות אבותינו, ומלוין אותנו כל קורותינו מאז ומעולם עם ניסי ה' ונפלאותיו עמנו, וכל אלו בונים ומביאים את העתיד המקווה.

וכמו שהוא בחיי הכלל, כן הוא בחיי הפרט, שכל יהודי צועד לקראת העתיד הטוב המחכה לו, עם כל התורה שלמד, והמצוות שקיים, וכן עם הימים טובים שחגג בשמחה, כי חיי יהודי הם בנין גדול, ההולך ונבנה כסדר, אבן על אבן עד התכלית.

ויבואר הא דאמרינן בנוסח התפילה: 'ושמחנו בתקונו', הגם שביארנו כי על העתיד מתאים לומר 'ששון'. והוא מפני שגם הששון בעתיד בנוי ומיוסד על השמחה בהווה ומן העבר, כמו שנתבאר, על כן מזכירים לשון שמחה על העתיד, כי הששון בנוי משמחה זו.

לאור דברינו, הנה ראוי להתבונן על מה שזכינו בחג כדי לשמור את השפעותיו לכל השנה.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

Rebuild Your House as in the Beginning

And the proof for our words that the future is built upon the past and is not something entirely new is found in the following text that we request: "Build Your house as in the beginning, establish Your sanctuary upon its foundation, and let us see its construction, and let us rejoice in its restoration, and return the priests to their service, etc." And in the prayer of 'Ve'taarev' we say: "And there we will serve You in awe, as in the days of old and ancient years." It is evident that the future is built from the past.

The idea is that we have the merit of our ancestors, and we are accompanied by all our historical experiences with the miracles and wonders of Hashem with us, and all these build and bring about the hoped-for future.

Just as it is in the life of the community, so it is in the life of the individual. Every Jew walks towards the good future that awaits him, with all the Torah he has learned, the mitzvos he has fulfilled, and the joyous Yomim Tovim he has celebrated. The life of a Jew is a great building, continuously constructed, stone by stone, until the ultimate goal.

And it clarifies what we say in the prayer: "and let us rejoice in its restoration," even though we explained that for the future it is appropriate to say 'joy.' This is because the joy of the future is built and founded on the happiness of the present and the past, as explained. Therefore, we mention the term 'happiness' for the future, because the joy is built from this happiness.

In light of our words, it is fitting to reflect on what we have merited during the Chag (holiday) to preserve its influences throughout the year.

bottom of page