top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

בגדר 'המרבה לספר ביציאת מצרים' ובדברי הריטב"א שיש לספר בשמחה ובהודאות

/

מצות סיפור יציאת מצרים

/

הלכה ומנהג

בסיפור שאחר האכילה סובר הרמב"ם כהרשב"ם

העולה מדברינו, כי לפי הרמב"ם הגורס וכל המאריך לספר ביציאת מצרים הרי זה משובח, קאי השבח על הסיפור שלפני האכילה. אכן, בהכרח לומר דגם המספר לאחר האכילה הרי זה משובח, שהרי בעל ההגדה מסמיך מאמר זה למעשה בתנאים שהיו מסובים ומספרים ביציאת מצרים כל אותו הלילה, ומוכח דקאי השבח גם על הסיפור של אחר האכילה, וכמו שהוכיח הריטב"א מהא שסיפרו עד שהגיע זמן קריאת שמע של שחרית, והרי זמן אכילת הפסח מצה ומרור הוא עד חצות ותו לא. וכן האריך בזה מרן הנצי"ב ז"ל בהגדה של פסח עיי"ש, ואכמ"ל.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

In the story after the meal, the Rambam holds like the Rashbam.

The one who rises from our words, for according to the Rambam, one who expounds and elaborates on recounting the Exodus from Egypt is praiseworthy, as the praise applies to the storytelling before the meal. Indeed, it is necessary to say that even one who recounts after the meal is praiseworthy, for the leader of the seder connects this statement to the actions that were undertaken and recounted throughout that night of the Exodus. It is evident that the praise also applies to the storytelling after the meal, as the Ritva demonstrated from what they recounted until the time of reciting the morning Shema, and the time for eating the Passover offering, matzah, and maror is until midnight and no more. Additionally, our master the Netzi"v elaborated on this in the Passover Haggadah, and so it is clear.

bottom of page