top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

פסח מצה ומרור

/

מצוות ליל הסדר

/

הלכה ומנהג

בערב תאכלו מצות

ובענין המצה הנאכלת בפני עצמה נתבארו כמה טעמים. החתם סופר (דרשות לשבת הגדול עמודים רנא–ב) מבאר על מאמר ההגדה: "חכם מה הוא אומר, מה העדות והחוקים והמשפטים אשר ציוה ה' אלקינו אתכם, אף אתה אמור לו כהלכות הפסח אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן" – שאף כי נאמרו במצות מצה טעמים נגלים, עדיין אינם מספיקים לתרץ כמה וכמה קושיות, ועל כרחך, כי עצם טעם מצוה זו נסתר ונפלא ממנו, וכמו שמצינו שאברהם אבינו האכיל למלאכים עוגות מצות (בראשית רבה פרשה מח סימן יב), אף שעדיין לא היו שעבוד וגאולה, אלא שאברהם השיג שורש המצוה לאכול מצה בימים האלה, ואחרי השעבוד והגאולה צירפו למצוה זו טעמים נוספים לזכור מה שעבר עלינו, אך הם רק סניפים לטעם העיקרי הנסתר. וכן כתב בספר תפארת שלמה (רמזי שביעי של פסח) דענין אכילת מצה הוא גבוה מאד בבחינה רוחנית, ומועילה אכילתה להכין ולסייע לכל הבא להטהר במשך כל השנה.

וזה לשון המדרש (שם): "לושי ועשי עוגות (בראשית יח, ו), הדא אמרת, פרס הפסח הוה". ובמדרש הגדול (שם) מביא ילפותא לזה: "ועשי עוגות. בפרס הפסח היה, כתיב הכא, 'ועשי עגות', וכתיב התם (שמות יב, לט), 'עוגות מצות'".

ופירש המזרחי (בראשית יח, י): "ושמא הבשורה שבערב הפסח היתה משש שעות ולמעלה, שנחשב לחמשה עשר בניסן. ומה שהכריח הבראשית רבה לומר שבשורת המלאך בערב הפסח היתה, ולא אמרו בחמשה עשר בניסן ממש, משום דכתיב (יט, א): 'ויבואו שני המלאכים סדומה בערב', שהוא ליל פסח, דכתיב (שם, ג): 'ומצות אפה ויאכלו'".

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

"In the evening, you shall eat matzos."

Regarding the matter of the matzah eaten separately, several interpretations have been explained. The Hatam Sofer (Derashot for Shabbat Hagadol, pages 262-263) explains on the verse from the Haggadah: "What is the meaning of the testimonies, laws, and judgments that the Lord our God has commanded you? You should also say to him: According to the laws of the Passover, one does not conclude with the afikomen after the Passover meal" - even though the reasons for the mitzvah of matzah are revealed, they are still not sufficient to answer many difficulties. For the essence of the reason for this commandment is hidden and wondrous, as we find that our forefather Abraham fed matzah to the angels (Genesis Rabbah, Parsha 48:12), even though there was no slavery or redemption yet. Abraham grasped the root of the mitzvah to eat matzah in those days, and after the slavery and redemption, additional reasons were added to this mitzvah to remember what had happened to us, but they are only branches of the hidden primary reason. The Tiferet Shlomo (hints of the seventh of Passover) also wrote that the matter of eating matzah is very elevated spiritually, and its consumption helps prepare and assist everyone in purifying throughout the entire year.

This is the language of the Midrash (Genesis Rabbah): "Make cakes (Genesis 18:6), from here you can say, the Passover meal was taking place." And in the Midrash Hagadol, it brings an interpretation to this: "Make cakes. It was at the Passover meal, it is written here 'make cakes,' and it is written there (Exodus 12:39), 'matzah cakes.'"

Furthermore, the Mezritcher (Genesis 18:10) explains: "Perhaps the good news on the eve of Passover was after six hours and above, considered the fifteenth of Nisan. And what Midrash Rabbah forces to say that the angel's announcement was on the eve of Passover, and did not say it was exactly on the fifteenth of Nisan is because it is written (Genesis 19:1): 'The two angels arrived in Sodom in the evening,' which is the night of Passover, as it is written (Exodus 12:39): 'They baked matzot.'"

bottom of page