top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

בגדר 'המרבה לספר ביציאת מצרים' ובדברי הריטב"א שיש לספר בשמחה ובהודאות

/

מצות סיפור יציאת מצרים

/

הלכה ומנהג

גירסת הראב"ן וביאורה

ולראב"ן היתה גירסא אחרת: שכל המספר ביציאת מצרים הרי זה משובח. משמעות גירסא זו אינה מתאימה לפירוש האבודרהם, שהרי לא מוזכר בה כלל הצורך להרבות בסיפור יציאת מצרים, וכן לא לפירוש הרשב"ץ שמדובר בסיפור יציאת מצרים במשך כל השנה, ולא בליל הסדר, מפני שהאות שי"ן מחברת את השבח לעיקר המצוה הנזכרת קודם, לספר בלילה הזה ביציאת מצרים.

ומבאר הראב"ן לפי גירסתו: שכל המספר – יותר מחברו – הרי זה משובח – מפני שמרבה בכבוד המקום.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

The Version of the Ra'avan and Its Explanation

The Ramban had another version: that anyone who elaborates on the story of the Exodus from Egypt is praiseworthy. This version does not correspond to the interpretation of the Abarbanel, as there is no mention at all of the need to elaborate on the story of the Exodus, nor does it correspond to the interpretation of the Rashbatz, who talks about the story of the Exodus throughout the year, not just on the Seder night, because the letter "shin" connects the praise to the main commandment mentioned earlier, to tell on this night about the Exodus from Egypt.

And according to the Ramban's explanation: that anyone who elaborates – more than his companion – is praiseworthy – because they increase the honor of the Almighty.

bottom of page