top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

/

ליל שמורים

/

דרוש, מוסר ומחשבה

דברי הרשב"ם בענין

וזה לשון הרשב"ם, ליל שימורים הוא לה' – מימות אביהם היה הקב"ה מצפה לזה הלילה להוציא את בני ישראל ממצרים כמו שהבטיחם. ולישראל הוא ליל שימורים לדורותם, לכל דורותם, שמצפים לזה הלילה לחוג בו חג הפסח [ככל חוקותיו] ומשפטיו. 'שמורים' – לשון המתנה, כמו: "ואביו שמר את הדבר" (בראשית לז, יא), עכ"ל. ובהשוואה לדברי הראשונים האחרים – הנה, פירושו ב'שימורים' הראשון הינו ממש כפירושו של רש"י, ורק הוסיף על דבריו שהציפיה הזו שהיה הקב"ה מצפה לזה הלילה היה 'מימות אביהם', דהיינו מימי אברהם אבינו, שנשבע לו בברית בין הבתרים: "וגם את הגוי אשר יעבֺדו דן אנכי ואחרי כן יצאו בִּרְכֻש גדול" (בראשית טו, יד).

ובפירושו ב'שימורים' השני, צעד הרשב"ם בדרכו של הרמב"ן, שהוא מכוון לענין מצוות הלילה, אכן, בביאור שימושה של תיבת 'שימורים' הזו, חלוקה דרכו מדרך הרמב"ן, שבעוד שלרמב"ן שימושה הוא בלשון זהירות בדבר לעשותו, וכנ"ל, הרי שלרשב"ם שימושה בלשון ציפיה והמתנה, כשימושו של ה'שימורים' הראשון – ואיזו ציפיה שייכת בענין קיום מצוות הלילה? מבאר הרשב"ם, שישראל מצפים לזה הלילה לחוג בו את חג הפסח ככל חוקותיו, משפטיו ומצוותיו. והוא דבר נפלא! שכך ראינו בכל הדורות כיצד הכל מצפים בכליון עינים ללילה גדול ונשגב זה, לקיים את מצוותיו בחשק ובשמחה.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

The words of the Rashbam regarding...

And this is the language of the Rashbam: "It is a night of watchfulness for Hashem" - from the days of their ancestors, the Holy One, Blessed be He, had been anticipating this night to bring the children of Israel out of Egypt as He had promised them. And for Israel, it is a night of watchfulness for their generations, for all their generations, who anticipate this night to celebrate the Pesach festival with all its decrees and ordinances. 'Watchfulness' - a term of anticipation, as in: "And his father kept the matter in mind" (Genesis 37:11), end quote.

In comparison to the words of the other early commentators - his explanation of the first 'watchfulness' is exactly like that of Rashi, and he only added to his words that this anticipation that the Holy One, Blessed be He, had for this night was 'from the days of their ancestors', meaning from the days of our father Abraham, to whom He swore in the Covenant Between the Parts: "But I will punish the nation they serve as slaves, and afterward they will come out with great possessions" (Genesis 15:14).

And in his explanation of the second 'watchfulness', the Rashbam followed the path of the Ramban, who refers to the commandments of the night. However, in explaining the use of the term 'watchfulness' here, his approach differs from that of the Ramban. While for the Ramban, its use is in the sense of caution in performing it, for the Rashbam, its use is in the sense of anticipation and waiting, as in the first 'watchfulness'. And what anticipation is relevant regarding the fulfillment of the night's commandments? The Rashbam explains that Israel anticipates this night to celebrate the Pesach festival with all its decrees, ordinances, and commandments. And it is a wonderful thing! For we have seen throughout the generations how everyone eagerly anticipates this great and lofty night, to fulfill its commandments with enthusiasm and joy.

bottom of page