top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

מצות ההסיבה במצה במרור ובארבע כוסות

/

מצוות ליל הסדר

/

הלכה ומנהג

דין הסיבה לגבי מצה מרור ויין

שנינו במשנה (פסחים צט, ב): "אפילו עני שבישראל לא יאכל עד שיסב". והגמרא (קח, א) מבארת אופני חיוב ההסבה: "איתמר, מצה צריך הסיבה, מרור אין צריך הסיבה. יין, איתמר משמיה דרב נחמן, צריך הסיבה, ואיתמר משמיה דרב נחמן, אין צריך הסיבה. ולא פליגי, הא בתרתי כסי קמאי, הא בתרתי כסי בתראי. אמרי לה להאי גיסא, ואמרי לה להאי גיסא. אמרי לה להאי גיסא, תרי כסי קמאי בעו הסיבה, דהשתא הוא דקא מתחלא לה חירות, תרי כסי בתראי לא בעו הסיבה, מאי דהוה הוה. ואמרי לה להאי גיסא, אדרבה, תרי כסי בתראי בעו הסיבה, ההיא שעתא דקא הויא חירות, תרי כסי קמאי לא בעו הסיבה, דאכתי עבדים היינו קאמר. השתא דאיתמר הכי ואיתמר הכי, אידי ואידי בעו הסיבה".

ופירש רש"י (ד"ה מצה): "מצה צריכה הסיבה – כבני חורין, שהוא זכר לגאולה. מרור אין צריך הסיבה – שהוא זכר לעבדות". והרשב"ם פירש: "מצה צריכה הסיבה – כשאוכל מצה של מצוה לילה הראשון, כבני חורין, שהוא זכר לגאולה". ולא נתבאר אם ההסבה היא דין לעיכובא במצות מצה או לא.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

The law of reclining regarding matzah, maror, and wine

We learn in the Mishnah (Pesachim 89b): "Even a poor person in Israel should not eat until he reclines." The Gemara (108a) explains the rationale for reclining: "It was stated: For matzah reclining is necessary, for maror it is not necessary. With regard to wine, it was stated in the name of Rav Nachman: reclining is necessary, and it was stated in the name of Rav Nachman: reclining is not necessary. And they do not disagree; this one is with two cups before him and that one is with two cups after him. They said to this group and they said to that group: With two cups before him they required reclining, as he is now becoming free. With two cups after him they did not require reclining, as what was is no longer the case. And they said to that group: On the contrary, with two cups after him they required reclining, for that time is one of freedom. With two cups before him they did not require reclining, as they are like slaves. Now that it has been stated thus and it has been stated thus, both this one and that one required reclining."

Rashi explains (s.v. matzah): "Matzah requires reclining - like free people, as it is a remembrance of the redemption. Maror does not require reclining - as it is a remembrance of slavery." And the Rashbam explains: "Matzah requires reclining - when eating the matzah of the mitzvah on the first night, like free people, as it is a remembrance of the redemption." It is not clear if reclining is a requirement to fulfill the mitzvah of matzah or not.

bottom of page