top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

/

מצות סיפור יציאת מצרים

/

דרוש, מוסר ומחשבה

הכרת הטובה – העיקר בזכירת יציאת מצרים

וכשם שגלות מצרים ושעבודה שורשה בפגם והטומאה הזו של כפיות הטובה, כך גם לאידך גיסא, שהיציאה והגאולה ממצרים אף היא שזורה, כרוכה ואדוקה עם הפכה של הקליפה הזו – עם הכרת הטובה. וזהו המסר העיקרי שעלינו ללמוד מענינה של יציאת מצרים – החובה לקנות ולהשריש בקרבינו את המידה הזו של הכרת הטוב.

וכך מלמדת אותנו הדיברה הראשונה מעשרת הדברות: "אנכי ה' אלהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים" (שמות כ, ב). ופירשו הראשונים, שזהו מענין הכרת הטוב, שמאחר והוא הוציאנו מארץ מצרים ופדאנו מבית עבדים, שורת הדין נותנת שנכיר לו טובה ונקבל עלינו את עול מלכותו. זה לשון רש"י, אשר הוצאתיך מארץ מצרים – כדאי היא ההוצאה שתהיו משועבדים לי, עכ"ל. וברמב"ן שם כתב וזה לשונו, וטעם 'מבית עבדים', שהיו עומדים במצרים בבית עבדים, שבויים לפרעה, ואמר להם זה שהם חייבין שיהיה השם הגדול והנכבד והנורא הזה להם לאלהים, שיעבדוהו, כי הוא פדה אותם מעבדות מצרים, כטעם "עבדי הם אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים" (ויקרא כה, נה), עכ"ל.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

Gratitude – the essence of remembering the Exodus from Egypt

Just as the exile and enslavement in Egypt had their roots in the flaw and impurity of ingratitude, so too, conversely, the exodus and redemption from Egypt are intertwined, connected, and bound with the opposite of this impurity – with gratitude. This is the primary message we must learn from the exodus from Egypt – the obligation to acquire and instill within ourselves the trait of gratitude.

Thus, the first commandment of the Ten Commandments teaches us: "I am the Lord your God, who brought you out of the land of Egypt, out of the house of bondage" (Exodus 20:2). The early commentators explained that this is about gratitude, as He brought us out of the land of Egypt and redeemed us from the house of bondage, it is only proper that we recognize His goodness and accept His sovereignty over us. This is the language of Rashi: "Who brought you out of the land of Egypt" – the exodus is sufficient reason for you to be subservient to Me, end quote. And Ramban wrote there, and this is his language: "And the reason for 'out of the house of bondage' is that they were in Egypt in the house of bondage, captives to Pharaoh, and He told them that they are obligated to have this great, honored, and awe-inspiring name as their God, to serve Him, because He redeemed them from the slavery of Egypt, as it says, 'They are My servants whom I brought out of the land of Egypt' (Leviticus 25:55)," end quote.

bottom of page