top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

גדרי מצות הסיפור והחיוב לראות עצמו כאילו יצא

/

מצות סיפור יציאת מצרים

/

הלכה ומנהג

השעבוד לממלכת הקדושה

ומשמעות 'חירות עולם' כוללת, שמעתה הם עבדי ה' ומשועבדים לעשות רצונו ולקיים מצוותיו, ובכך הם מראים כי זו תכלית הבריאה, להיות משועבד לרצון ה' ולהיות עבד לעבדי ה'. ובדרך זו מבאר מרן האגרות משה (דרש משה במדבר כב, יא) את החילוק בין דברי בלק לבלעם, שבלק קרא לעם ישראל: 'הנה עם יצא ממצרים' (במדבר כב, ה) – בלשון עבר, ובלעם קרא להם: 'העם היוצא ממצרים' (שם, יא) – בלשון הווה. והיינו, שבלק חשב שעם ישראל רוצה להתנתק מזכר יציאת מצרים שהיו עבדים לפרעה ולהתחיל חיים חדשים כעם חפשי. ובלעם ידע את האמת, כי זכר יציאת מצרים ילוה את עם ישראל לנצח, כי חירות זו היא הכנה להכנע לשלטון הקדושה, וממילא נגזר מזה כי כל העמים צריכים להכנע לממלכת כהנים וגוי קדוש הם כלל ישראל.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

The enslavement to the Kingdom of Holiness

The concept of "eternal freedom" includes that now they are servants of God and are subjugated to do His will and fulfill His commandments. In doing so, they show that this is the purpose of creation, to be subjugated to the will of God and to be servants of His servants. In this way, the Agra de Moshe explains the distinction between the words of Balak and Balaam, where Balak called the people of Israel "behold, a people that came out of Egypt" in Hebrew, and Balaam called them "a people that has come out of Egypt" in the present tense. This means that Balak thought that the people of Israel wanted to disconnect from the memory of the exodus from Egypt, where they were slaves to Pharaoh, and to begin a new life as a free nation. Balaam knew the truth, that the memory of the exodus from Egypt would accompany the people of Israel forever, because this freedom is a preparation for submitting to the rule of holiness. Therefore, it follows that all nations must submit to the kingdom of priests and holy nation, which is the entire nation of Israel.

bottom of page