top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

/

מצות סיפור יציאת מצרים

/

דרוש, מוסר ומחשבה

חינוך לתורה ומצוות

"והגדת לבנך ביום ההוא לאמר בעבור זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים" (שמות יג, ח). פסוק זה הוא יסוד ליל הסדר, סיפור יציאת מצרים לבנים על פי הגדה של פסח. ואף שבכל השנה יש מצות 'ושננתם לבניך' (דברים ו, ז חינוך מצוה תיט), שענינה ללמד תורה את הבנים, וגם מצות חינוך בכללות, כמו שכתב החיי אדם (חלק א כלל סו סעיף א) וזה לשונו, "אם יש לו בנים קטנים, יחנכם במצוות, והיא מצות עשה מדברי קבלה, כמו שכתוב (משלי כב, ו), 'חנוך לנער על פי דרכו'". אך בליל הסדר יש ענין נוסף ומיוחד במצות חינוך, ועל דרך שכתב בערוך השלחן (סימן תעב סעיף טו): "ויראה לי, דאף על גב דבכל מקום אין הבנות בכלל חנוך, מכל מקום, בליל פסח צריך לחנכן גם כן, מפני שעיקר האמונה תלוי ביציאת מצרים". והוסיף על זה בשו"ת אגרות משה (אגרות השקפה סימן ה) וזה לשונו, אשר החינוך מאמהות והבנות שהיה נהוג בכל הדורות, שהיו האמהות מלמדות את בנותיהן באמונה טהורה בהשי"ת, ובתורתו הקדושה בכתב ובעל פה, ובעיקרי מצוות ופרטי הדינים שהנשים מחויבות לידע אותן, עכ"ל. מתבאר, דחינוך לאמונה שייך לבנות כמו לבנים, והטעם, כי בזה תלויה כל היהדות, וזה החינוך המיוחד של ליל הסדר.

ובאמת, יש חלק נוסף בחינוך של ליל הסדר, וכמו שהזכיר האגרות משה, והוא החינוך לקיום המצוות, גם לבנות במה ששייך אליהן, והם נכללים בשאלות הבן החכם והבן הרשע, 'מה העבודה הזאת לכם', כנגד האמונה, ו'מה העדות והחוקים', כנגד שמירת המצוות.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

Education for Torah and mitzvot

"And you shall tell your son on that day, saying, 'It is because of what the Lord did for me when I came out of Egypt.'" (Exodus 13:8). This verse is the foundation of the Seder night, the retelling of the Exodus from Egypt to the children according to the Haggadah of Pesach. And although throughout the year there is the mitzvah of "And you shall teach them diligently to your children" (Deuteronomy 6:7, Sefer HaChinuch, mitzvah 419), which involves teaching Torah to the children, and also the mitzvah of chinuch (education) in general, as the Chayei Adam (Part 1, General Rule 66, Section 1) writes, "If one has young children, he should educate them in mitzvot, and it is a positive commandment from the words of the Sages, as it is written (Proverbs 22:6), 'Train a child according to his way'." However, on the night of the Seder, there is an additional and special aspect of the mitzvah of chinuch. As the Aruch HaShulchan (Siman 472, Section 15) writes: "It seems to me that although in general girls are not included in chinuch, nonetheless, on the night of Pesach, one must also educate them because the essence of faith depends on the Exodus from Egypt." And the Igrot Moshe (Igrot Hashkafah, Siman 5) adds to this, stating that the education from mothers and daughters that was customary throughout the generations, where the mothers would teach their daughters in pure faith in Hashem, and in His holy Torah, both written and oral, and in the essential mitzvot and specific laws that women are obligated to know, concludes. It is understood that education in faith pertains to daughters as well as sons, and the reason is that all of Judaism depends on this, and this is the special education of the Seder night.

In truth, there is another aspect of education on the Seder night, as mentioned by the Igrot Moshe, which is the education for observance of mitzvot, also for daughters in what pertains to them. They are included in the questions of the wise son and the wicked son, "What is this service to you?" corresponding to faith, and "What are the testimonies, statutes, and laws?" corresponding to the observance of mitzvot.

bottom of page