top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

גדרי מצות הסיפור והחיוב לראות עצמו כאילו יצא

/

מצות סיפור יציאת מצרים

/

הלכה ומנהג

יראה הדור שהוא היוצא

וכן פירש המהר"ל (גבורות ה' פרק סא): "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו, פירוש, שכל אדם חייב שיראה עצמו כאלו יצא ממצרים, ויש לו לשבח לפאר ולרומם להקדוש ברוך הוא על זה, כמו שמסיים, ולפיכך אנחנו חייבים להודות להלל וגו', ואין זה דומה למה שאמר אחר כך, לא את אבותינו גאל אלא אף אותנו, דכאן רצה לומר, כל דור ודור חייב לראות את עצמו כאלו הם היו היוצאים, ולא יביט הדור ההוא לדור שיצאו גם כן, רק יראה הדור שהוא היוצא מבלי שיביט שאחרים יצאו גם כן, כי כל דור ודור בפני עצמו הוא, ולכך יראה כאלו הוא היוצא ולא יביט אל זולתו, ולכך מייתי קרא 'בעבור זה עשה לי' ולא כתיב 'לנו', כאלו הוא היה היוצא, אבל לקמן אמר, 'לא את אבותינו בלבד גאל וכו'', רצה לומר, כי השם יתברך הוא שהוציא האבות והבנים יחד, ולפיכך אמר, לא את אבותינו בלבד גאל אלא אף אותנו, ורצה לומר, בודאי מצד המקבל, שהוא הדור, יראה כאלו הוא היה היוצא מבלי שיביט אל אחרים, אבל מצד הקדוש ברוך הוא, שהוא פועל הגאולה, הוציא הכל ביחד".

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

The generation that is coming will see.

This is an excerpt from the teachings of the Maharal (Gevurot Hashem, Chapter 61): "In every generation, a person must see himself as if he had come out of Egypt. This means that every person must see himself as if he personally left Egypt, and he should praise and exalt the Holy One, blessed be He, for this, as the passage concludes, 'Therefore we are obligated to thank, praise, etc.' This is not like what is said later, 'Not only our ancestors were redeemed, but us too,' meaning that every generation must see themselves as if they were the ones who left Egypt, and not look to the generation that also left. Rather, each generation should see itself as if they were the ones who left, without looking at others who also left, because every generation is unique in itself. Therefore, one should see themselves as if they personally left, without looking to others. This is why the verse says, 'For this He did for me,' and not 'for us,' as if the individual was the one who left. But later it says, 'Not only our ancestors were redeemed, etc.' meaning that God, who brought out both the ancestors and the descendants together, redeemed them. Therefore, it says, 'Not only our ancestors were redeemed, but us too,' meaning that from the perspective of the recipient (the generation), it should be seen as if they were the ones who left, without looking to others. But from the perspective of the Holy One, blessed be He, who is the one who brought about the redemption, He brought everyone out together."

bottom of page