top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

מצות ההסיבה במצה במרור ובארבע כוסות

/

מצוות ליל הסדר

/

הלכה ומנהג

ישוב דבריו

וכתב לְיַשֵּׁב וזה לשונו, ויש לומר, דאמרינן (מנחות עה, ב), דכהנים יוצאים ידי חובת אכילת כזית מצה במה שאוכלים מצות המנחות, ומקשין, הא בעינן הסיבה, ואין ישיבה בעזרה, ועל כרחך דבעזרה אכלוהו, דקדשי קדשים נאכלים רק לפנים מן הקלעים. ומתרץ: ועיין בתוספות יומא (כה, א ד"ה אין), דהיה מותר לכהנים לישב בשעת אכילת קדשים, מכיון דבעינן 'למשחה' שיהא אכילה בדרך גדולה. ועוד תירצו בזה, דכיון דאין ישיבה בעזרה, ממילא פטורים הם מהסיבה, דהוו כתלמיד בפני הרב. ונראה דהיסוד הוא, שאם אכלו להכזית מצה בדרך חירות כפי יכלתו באותה שעה יצא, ולכן תלמיד בפני הרב וכהן בעזרה, כיון שפטורים מהסיבה, הרי עשו הדרך חרות כפי יכלתם, ושוב אין צריך עוד להדר לאכול כזית מצה במקום אחר בהסיבה, והכי נמי בכפאוהו פרסיים, כיון שאין שייך הסיבה באותה שעה, הריהו יוצא בלא הסיבה, כיון שאכלו בדרך חירות כפי יכלתו, עכ"ל.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

Respond to his words

And he writes that it is stated in the Gemara (Menachot 75b) that the priests fulfill their obligation of eating a kezayit of matzah in the way that they eat the matzot of the offerings. And they ask, do we need the reason? There is no sitting in the Azarah (Temple courtyard), and by force they ate it there, as holy of holies are eaten only inside the curtains. And the resolution is: Look in Tosafot Yoma (25a, s.v. ein), that it was permitted for the priests to sit during the eating of holy foods, since we require "anointing" that the eating be done in a dignified manner. And you can also resolve this, since there is no sitting in the Azarah, they are automatically exempt from the reason, for they are like students in front of the teacher. And it seems that the principle is, if they ate a kezayit of matzah in a free manner according to their ability at that moment, they fulfilled their obligation. Therefore, a student in front of the teacher and a priest in the Azarah, since they are exempt from the reason, they have fulfilled the obligation in a free manner according to their ability, and there is no need to then eat another kezayit of matzah in a different place for the reason. Similarly, with the Persians' custom, since the reason does not apply at that time, they fulfill their obligation without the reason, since they ate in a free manner according to their ability.

bottom of page