top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

/

עשרת המכות

/

דרוש, מוסר ומחשבה

כח מסירות הנפש אצל כל אחד ואחד

מובא בשם מרן הגר"א שך זצ"ל (מחשבת מוסר פרשת שמות): "ובאמת מסירות נפש אינה דבר גדול, ולכל אחד יש כח של מסירות נפש, שהרי מצינו בעולם שמוסרים נפש על דעות ואידיאולוגיות אחרות, ברוסיה נלחמו אלפי ומליוני איש עם הקומוניסטים בחירוף נפש והלכו למאסר ולהריגה, כל אחד הלך בשיטה שלו, סוציליסטים, וקומוניסטים. אלא שצריך מסירות נפש על האמת, ולא על דברים בטלים, שיהיה לאדם הרגש בזה, אם הוא אדם אמיתי ומבקש את האמת הוא יכול ללכת במסירות נפש, וזו האמת הטהורה ואין אמת אחרת, יש תורה מן השמים ויש בורא עולם, ואין דבר אחר אמת. ואילו ברעיונות אחרים, גם אם יש נקודה מסויימת טובה אך הם מעורבים טוב ורע ואין זה כלום. אדם אחד יושב בממשלתו וחושב רעיונות ושיטות איך לסדר את החיים עם השערות, והתורה אומרת דברים ברורים, והכל נמסר איש מפי איש, צריך להתפעל מהבהירות, כל ילד יודע מתי נברא העולם, אבותינו סיפרו לנו, ואבותיהם סיפרו להם, וכך עד השבטים, יעקב אבינו סיפר לבניו, ויצחק סיפר ליעקב, אברהם סיפר ליצחק, וכך ידעו מנח ושם ומתושלח ומאדם הראשון, ראו הכל וידעו בבירור, ולמה להחליף מקור מים חיים בבורות נשברים, בפרט שהתורה היא עם יופי ועדינות. אלא שבני אדם מקלקלים מעשיהם. נקח את עצמנו ונדבק בתורה".

ראיתי בקובץ אגרות חזון איש שכתב, כי אי אפשר שמעמל התורה יחלה האדם וימות. ויש לבאר זאת על פי דרכינו, שמאחר ועצם החיים, תכליתם ומהותם הוא עשית קידוש שמו יתברך והעסק בתורתו, ממילא לא יתכן שיגרם מזה את ההיפך, חולי ומוות. ואולי זו היא עומק כוונת לשון הברכה "כי הם חיינו ואורך ימינו" – שעסק התורה הוא עצם החיים.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

The power of self-sacrifice in each and every one

It is brought in the name of Maran HaGaon Rav Elazar Shach zt"l (Machshevet Mussar, Parashat Shemot): "In truth, self-sacrifice is not a great thing, and everyone has the strength for self-sacrifice, as we find in the world that people sacrifice themselves for different opinions and ideologies. In Russia, thousands and millions fought with the communists with great self-sacrifice and went to imprisonment and death; each followed their own path, socialists and communists. What is needed is self-sacrifice for the truth, not for vain things, that a person should have a feeling for this. If he is a true person and seeks the truth, he can go with self-sacrifice, and this is pure truth and there is no other truth. There is Torah from Heaven and there is a Creator of the world, and nothing else is true. In other ideas, even if there is a certain good point, they are mixed with good and bad and it amounts to nothing. One person sits in his government and thinks of ideas and methods of how to arrange life with assumptions, and the Torah says clear things, and everything is transmitted from one person to another. We need to be impressed by this clarity. Every child knows when the world was created; our forefathers told us, and their fathers told them, and so on until the tribes. Yaakov Avinu told his sons, Yitzchak told Yaakov, Avraham told Yitzchak, and so they knew from Noah, Shem, Methuselah, and Adam HaRishon. They saw everything and knew it clearly. Why replace a source of living waters with broken cisterns, especially since the Torah is with beauty and delicacy? But people spoil their deeds. Let's take ourselves and cling to the Torah."

I saw in the collection of letters of the Chazon Ish that he wrote that it is impossible for a person to fall ill and die from the toil of Torah. This can be explained according to our way, that since the very essence of life, its purpose, and its essence is to sanctify His blessed Name and engage in His Torah, it follows that the opposite, illness and death, cannot come from this. Perhaps this is the deep intention of the blessing "for they are our life and the length of our days" – that the engagement in Torah is the very essence of life.

bottom of page