top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

גדר החיוב לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים

/

מצות סיפור יציאת מצרים

/

הלכה ומנהג

כל הנשמות נגאלו

וכן כתב בספר שפתי כהן (תלמיד מהר"י קארו, פרשת שמות): "הטעם שאומר באגדה 'ואילו לא הוציא את אבותינו וכו'', היה לו לומר כי 'עבדים היו לו', ולא אמר אלא 'עבד היית' ממש, וזה הטעם אינו אלא כנגד ארבעה בנים לתינוקות. אבל עיקר הוא שירדו למצרים כל הדורות, וזה 'בחומר ובלבנים' (שמות א, יד), שנתלבשו כל הנשמות העתידות לבוא בחומר ובלבנים שנתלבן חומרם ונסתלקו". ולפי דבריו יוטעם לשון הברכה שאומרים בסוף מגיד, 'אשר גאלנו וגאל את אבותינו וכו', ונודה לך שיר חדש על גאולתנו ועל פדות נפשנו', והיינו שמברכים על גאולתינו ממש.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

"All the souls were redeemed."

And so it is written in the book "Shiftei Cohen" (student of the Maharal of Prague, Parashat Shemot): "The reason that it says in the Aggadah 'And if He had not taken out our forefathers, etc.', it should have said that 'we were slaves to him', but it only says 'a slave you were', and the reason is only against the four sons of the children. But the main point is that all generations descended to Egypt, and this is 'in bricks and in mortar' (Exodus 1:14), that all the souls that were destined to come down in bricks and mortar were clothed, their matter was built, and they departed." According to his words, the blessing language said at the end of the Haggadah, 'Who has redeemed us and redeemed our forefathers, etc', will be understood, and we will thank you with a new song about our redemption and the redemption of our souls, and this is how we bless on our actual redemption.

bottom of page