top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

מצות המרור

/

מצוות ליל הסדר

/

הלכה ומנהג

לאכול כזית מן המרור

מבואר ברמ"א (אורח חיים סימן תעה סעיף א), כי יש לאכול כזית הן מן המצה השלמה והן מן הפרוסה, וכן יש לאכול כזית מן המרור. ומקורו מהרא"ש (פרק ערבי פסחים סימן כה), דמרור בעי כזית מפני נוסח הברכה 'על אכילת מרור', ואין אכילה בפחות מכזית. משמע בפשטות, שמצד מִצְוַת מרור גופה אין צריך כזית. אכן, האבני נזר (אורח חיים סימן שפב אות ה) מבאר בדעתו, דכל אכילת מצוה בעי כזית. והמשנה ברורה כתב (שער הציון סימן תעה ס"ק יב): "ולי נראה פשוט, דצווי התורה הוא לאכול מרור זכר ל'וימררו את חייהם', ובפחות מכזית לא חשבה התורה לזכר".

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

To eat a kezayit of the maror

It is explained in the Rema (Orach Chayim, Siman 473, section 1) that one should eat an olive's worth both of whole matzah and of broken matzah, and similarly one should eat an olive's worth of bitter herbs. The source is from the Rashba (Pesachim, chapter 25), that bitter herbs require an olive's worth due to the wording of the blessing "al achilat maror", and eating less than an olive's worth is not considered eating. It seems straightforward that for the mitzvah of maror itself, an olive's worth is not necessary. However, the Avnei Nezer (Orach Chayim, Siman 492, section 5) explains in his opinion that for any mitzvah eating an olive's worth is required. The Mishnah Berurah writes (Sha'ar HaTziyun, Siman 473, seif katan 12): "And it seems simple to me, that the Torah's command is to eat maror in remembrance of 'they embittered their lives', and the Torah did not consider less than an olive's worth as remembrance."

bottom of page