top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

/

עשרת המכות

/

דרוש, מוסר ומחשבה

מדוע נקראו המכות נגעים

ובספר ברכת מועדיך לחיים להגר"ח פאלאג'י (חלק ב דרוש ד לשבת הגדול) ביאר, כי כל המכות נקראו 'נגעים', מפני שבאו על עבירות שחייבים עליהם נגעים. וכדאיתא במדרש (במדבר רבה פרשה ז סימן ה): "מכאן אמר רבי יהודה הלוי ב"ר שלום, על י"א דברים הצרעת באה, על קללת השם, ועל גילוי עריות, ועל שפיכות דמים, ועל האומר על חבירו דבר שאינו בו, ועל גסות הרוח, ועל הנכנס בתחום שאינו שלו, ועל לשון שקר, ועל הגניבות, ועל שבועת שקר, ועל המחלל שם שמים, ועל עבודת כוכבים. רבי יצחק אמר, על עין רעה. ורבותינו אומרים, על מי שמנאץ בדברי תורה". ובילקוט שמעוני (זכריה רמז תקעב) הוסיף עוון קלקול הדין.

ומפרט רבי חיים פאלאג'י: כי מכת הדם באה, על עוון ששפכו המצריים את דמי ישראל בהשלכת בניהם ליאור, וברחיצת פרעה בדם מאה וחמישים תינוקות בבקר ובערב (שמות רבה פרק א פרשה לד). ובפרקי דרבי אליעזר (פרק מו) כתוב, ששרפו בניהם של ישראל לאלהיהם.

ומכת הצפרדע באה, על שחירפו וגדפו את ישראל וסיפרו עליהם לשון הרע. לכן הביא עליהם צפרדעים שצעקו מתוך גופם.

ומכת כינים באה, על שחטאו בחילול ה', כשאמרו, "מי ה' אשר אשמע בקולו" (שמות ה, ב). ומכת כינים גרמה להם להודות כי "אצבע אלקים היא" (שם ח, טו), ונעשה קידוש השם.

מכת הערוב באה, על שחטאו בגילוי עריות, שענינה תערובת, על כן הביא עליהם תערובת של חיות.

מכת הדבר באה, על שחטאו בגזל בעצם השעבוד, שהרי לא שילמו להם שכר פעולתם, וגם כפשוטו, שהיו גוזלים את מקנה ישראל.

מכת שחין באה עליהם, בעוון שבטלו את ישראל מן התורה, שזה בגדר מנאץ בדברי תורה, ועל שחירף וגידף באומרו 'מי ה'', כי עונש המחרפים ללקות בשחין.

מכת הברד, שהיתה מעורבת באש, באה בעוון גסות הרוח, שאמר מי ה', וגם קרא לעצמו 'התנין הגדול' (יחזקאל כט, ג), ואמרו במדרש (ויקרא רבה פרק ו פרשה ב), שהמתגאה נידון באש.

ומכת הארבה, שהיא מכת רעב, באה בעוון שקלקלו את הדין (על פי שמות רבה פרשה לא סימן ח).

מכת חשך באה, על שחטאו בצרות עין, שלא היו רגילים להשאיל כליהם ואמרו שאין להם, ועל ידי מכת חשך התברר שיש להם.

מכת בכורות באה, על שחטאו בעבודה זרה למזל טלה, שהוא אב למזלות.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

Why were the plagues called "nega'im"?

In the book "Birkat Moadecha LeChaim" by Rabbi Chaim Palagi (Part B, Discourse 4 for Shabbos HaGadol), he explains that all the plagues were called "afflictions" because they came upon sins for which afflictions are deserved. As stated in the Midrash (Bamidbar Rabbah Parsha 7, Siman 5): "From here, Rabbi Yehuda HaLevi the son of Rabbi Shalom said, regarding eleven things does leprosy come: for cursing the name of God, for sexual immorality, for bloodshed, for speaking falsely about one's fellow, for arrogance, for encroaching on another's domain, for lying, for theft, for false oaths, for desecrating God's name, and for idolatry. Rabbi Yitzchak said, for an evil eye. And our rabbis say, for disdain of Torah words." And in Yalkut Shimoni (Zechariah, Remez 582) an additional sin of perverting justice is mentioned.

Rabbi Chaim Palagi details:

- The plague of blood came as a punishment for the sin of the Egyptians spilling the blood of Israel by casting their sons into the Nile and Pharaoh bathing in the blood of 150 infants every morning and evening (Shemot Rabbah, Chapter 1, Parsha 34). And in Pirkei DeRabbi Eliezer (Chapter 46) it is written that they burned the children of Israel for their gods.

- The plague of frogs came because they reviled and insulted Israel and spoke lashon hara (slander) about them. Therefore, frogs were brought upon them, which croaked from within their bodies.

- The plague of lice came because they sinned by desecrating God's name when they said, "Who is the Lord that I should obey His voice?" (Exodus 5:2). The plague of lice caused them to admit that "this is the finger of God" (Exodus 8:15), thus sanctifying God's name.

- The plague of wild beasts came because they sinned with sexual immorality, which involves mixing, so a mixture of wild animals was brought upon them.

- The plague of pestilence came because they sinned with theft during the enslavement, as they did not pay the wages of the Israelites’ labor, and also literally, as they stole the cattle of Israel.

- The plague of boils came upon them for the sin of disrupting Israel from Torah study, which is considered disdain for Torah words, and for blaspheming by saying "Who is the Lord", as the punishment for blasphemers is boils.

- The plague of hail, which was mixed with fire, came for the sin of arrogance, as they said "Who is the Lord", and Pharaoh called himself "the great crocodile" (Ezekiel 29:3). The Midrash (Vayikra Rabbah, Chapter 6, Parsha 2) states that the arrogant are judged with fire.

- The plague of locusts, which caused famine, came for the sin of perverting justice (based on Shemot Rabbah, Parsha 31, Siman 8).

- The plague of darkness came because they sinned with an evil eye, as they were not accustomed to lending their belongings and claimed they had none. The plague of darkness revealed that they indeed had possessions.

- The plague of the firstborn came because they sinned with idolatry to the constellation Aries, which is the father of the constellations.

bottom of page