top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

/

עשרת המכות

/

דרוש, מוסר ומחשבה

ענינים נוספים שעולים יפה על פי דרכינו

כתב הכלי יקר (שמות ז, יז) זה לשונו, ואומר אני וכו', כי שלוש מכות ראשונות באו לאמת מציאות ה' יתברך וכו'. ובענין הצפרדעים ששרץ היאור, הורה, שגם היאור ישרוץ דברים המאמתים מציאות ה' יתברך, כי פרעה היה מחלל ה' ואמר "לא ידעתי את ה'" (שם ה, ב). על כן הודיע היאור כי ראוי לקדש השם, כי הצפרדעים קידשו ה' ברבים כדאיתא (פסחים נג, ב), שחנניא מישאל ועזריה מסרו נפשם על קידוש ה' ולמדו קל וחומר מצפרדעים שעלו בתנורים, עכ"ל. ולפי דברינו יתחדדו הדברים יותר, שלא את אִימוּת מציאותו יתברך בלבד הראו ולימדו הצפרדעים, אלא אף את ההבנה שגילוי אמיתותו הזו, וקידוש שמו, הן תכלית בריאתו ועצם חיותו של כל יציר נוצר אשר רוח חיים באפיו, ויש להשריש את השאיפה והרצון להביא לכך במקום ההתחלתי והראשוני ביותר, ביצר החיים.

עוד יתבארו על פי דרכינו דברי המדרש (ילקוט שמעוני רמז קפב והובא בבעל הטורים ח, א ובכלי יקר הנ"ל), שאותם צפרדעים שמסרו עצמם לשריפה בתנורים, לא מתו במיתת כלל הצפרדעים, שנאמר (שמות ח, ט), "וימותו הצפרדעים מן הבתים מן החצרות ומן השדות" – אבל לא מן התנורים. ועל פי דרכינו מובן היטב, שמכיון שהם גילו כיצד צריך להיות רצון החיים האמיתי, ראוי שימשיכו לחיות חיים כאלו.

גם יובן היטב מה שכתב בבעל הטורים (שם י, יז), שעם הצפרדעים באו נחשים והיו ממיתים בהם – שמכיון שבמכת צפרדע נתגלה שתכלית החיים ועצמיותם היא עשיית רצון ה' וקידוש שמו, ממילא מן הראוי שתיגזר מיתה על מי שאינו מכיר בכך.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

Additional matters that align well with our path

The Kli Yakar wrote (Shemot 7:17) as follows: "And I say, etc., that the first three plagues came to affirm the existence of Hashem, blessed be He, etc. Regarding the frogs that swarmed from the Nile, it indicated that even the Nile could swarm with things that affirm the existence of Hashem, blessed be He, because Pharaoh desecrated Hashem's name and said, 'I do not know Hashem' (Shemot 5:2). Therefore, the Nile conveyed that it is fitting to sanctify Hashem's name, as the frogs sanctified Hashem publicly, as it is stated (Pesachim 53b) that Chananiah, Mishael, and Azariah sacrificed themselves for the sanctification of Hashem's name and learned this from the frogs that went into the ovens." End quote.

According to our explanation, the matter becomes sharper: the frogs did not only demonstrate and teach the affirmation of His existence, blessed be He, but also the understanding that the revelation of this truth, and the sanctification of His name, is the purpose of creation and the essence of the life of every created being that has a breath of life. This aspiration and desire to bring about this sanctification must be ingrained at the very initial and foundational stage, in the instinct of life.

Further explained according to our approach are the words of the Midrash (Yalkut Shimoni, Remez 182, and brought in Baal HaTurim 8:1 and the aforementioned Kli Yakar), that those frogs which sacrificed themselves to be burned in the ovens did not die the death of all the frogs, as it says (Shemot 8:9), "And the frogs died in the houses, the courtyards, and the fields" – but not in the ovens. According to our approach, it is well understood that since they revealed how the true desire for life should be, it is fitting that they continue to live such lives.

It is also well understood what is written in Baal HaTurim (Shemot 10:17), that with the frogs came snakes that killed them – since in the plague of frogs it was revealed that the purpose and essence of life is to do Hashem's will and sanctify His name, it is fitting that death be decreed upon those who do not recognize this.

bottom of page