/
עשרת המכות
/
דרוש, מוסר ומחשבה
פרעה ניצל לרעה את מתנת ה'
ובספר כסא דוד להחיד"א (דרוש יא לשבת הגדול) האיר עינים יותר ברעיון עמוק זה, דכתב בשם מהר"ש אלקבץ, כי פרעה היה בסוד גלגול קין, שהרג את הבל מחמת הטענה שלית דין ולית דיין, ואחר כך שָׂם לו ה' אות לבלתי הכות אותו כל מוצאו (בראשית ד, טו), ואות זו היתה האות יו"ד בבשר ידו. אכן פרעה, שאת כל כוחו שאב מאות זו שניתנה לו מגלגולו הקודם, במקום להשתמש בה כרצון ה', בטח בה, וניצל אותה לרעה כשאמר גם הפעם, "לא ידעתי את ה'" (שמות ה, ב), ונהפכה האות יו"ד לעשר קללות שנתקלל אדם הראשון, והשתמש בה פרעה לעשרה קבין כשפים שירדו ברובם למצרים (קדושין מט, ב), ומכח זה רצה פרעה ועבדיו וכל עמו לשקע את ישראל ברשות הקליפות. אכן, על ידי העשר מכות נשברו עשר הקליפות שנוצרו מרשעתו, ויצאו ישראל מכלל העשר קללות.
Note! Translation is auto generated: Please use with caution
Pharaoh misused the gift of Hashem.
In the book "Kisei David" by the Chida (Drush 11 for Shabbos Hagadol), he sheds more light on this profound idea. He writes in the name of Maharshal Alkabitz that Pharaoh was a reincarnation of Cain, who killed Abel due to the claim that there is no judge and no judgment. Afterwards, Hashem placed a mark on him so that anyone who found him would not strike him (Genesis 4:15), and this mark was the letter "Yud" on the flesh of his hand.
However, Pharaoh drew all his strength from this mark given to him in his previous incarnation. Instead of using it according to Hashem's will, he trusted in it and misused it when he said again, "I do not know Hashem" (Exodus 5:2). The letter "Yud" then transformed into the ten curses that Adam Harishon was cursed with, and Pharaoh used it for the ten measures of witchcraft that descended mostly to Egypt (Kiddushin 49b). With this power, Pharaoh, his servants, and his entire nation wanted to immerse Israel in the domain of the klipot (impure forces). Nevertheless, through the ten plagues, the ten klipot created by his wickedness were shattered, and the Israelites were released from the ten curses.