top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

מצות ההסיבה במצה במרור ובארבע כוסות

/

מצוות ליל הסדר

/

הלכה ומנהג

ראיה לשיטת הרמב"ם

ובספר שערי שמועות (פסחים קח, א) דייק מהמשנה כשיטת הרמב"ם, שהרי כתוב: 'אפילו עני שבישראל לא יאכל עד שיסב', בלשון איסור, ולא כתוב: 'אפילו עני שבישראל יאכל בהסיבה', ומשמע, שהוא דין כללי בסעודה המתייחס לגברא, ולא דין בחפצא, דהיינו במצות המצה, דהיינו שהמצוה לאכול בהסיבה מוטלת במהותה על הגברא. וטעמא דמילתא, כדי שיראה עצמו באכילתו כבן חורין. וכן הביא ראיה ממשמעות לשון הירושלמי (שם): "לפי שדרכו של עבד לאכול בעמידה, משום הכי יסב ויאכל כבן חורין". משמע, דתלי בגברא גופו, שיתנהג כבן חורין במשך הסעודה.

וכן דייק מלשון הרמב"ם עצמו, שכתב (פרק ז מהלכות חמץ ומצה הלכות ו–ח): "בכל דור ודור חייב אדם להראות את עצמו כאילו הוא בעצמו יצא עתה משעבוד מצרים וכו', לפיכך, כשסועד אדם בלילה הזה צריך לאכול ולשתות והוא מיסב דרך חירות וכו', אפילו עני שבישראל לא יאכל עד שיסב וכו', ואימתי צריכין הסיבה, בשעת אכילת כזית מצה, ובשתיית ארבעה כוסות האלו, ושאר אכילתו ושתייתו, אם היסב הרי זה משובח, ואם לאו אינו צריך". הרי מבואר, כי מצות ההסיבה מישך שייכא לחיוב להראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים, ונמצא שהיא דין בגברא ובכללות הסעודה.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

Evidence for the Rambam's (Maimonides') approach

In the book "Sha'arei Shmuot" (Pesachim 108, 1) it is precisely deduced from the Mishnah according to the Rambam's approach, as it is written: "Even the poorest person in Israel may not eat until he reclines," in the language of prohibition, and it is not written: "Even the poorest person in Israel may eat at the gathering," implying that this is a general rule about the meal that applies to the person, and not a rule about the item, which in this case is the matzah, meaning that the commandment to eat reclining is inherently upon the person. The reason for this is so that he may see himself as a free person in his eating. This is supported by the use of language in the Jerusalem Talmud: "Because it is the way of a slave to eat standing, therefore he should recline and eat like a free person." This implies that it depends on the person himself to behave like a free person throughout the meal.

Similarly, it is deduced from the language of the Rambam himself, who wrote (Chapter 7 of the Laws of Chametz and Matzah, Halacha 6): "In every generation, a person must show himself as if he himself has just come out of the bondage of Egypt, therefore, when a person partakes of this night's meal, he must eat and drink while reclining in the manner of freedom, even the poorest person in Israel may not eat until he reclines, and when is the reclining necessary? When eating a kezayit of matzah and drinking these four cups, and the rest of his eating and drinking, if he reclines, this is praiseworthy, but if not, it is unnecessary." It is clear that the obligation to recline is related to the requirement of presenting oneself as if he has just left Egypt, showing that this is a rule about the person and the entirety of the meal.

bottom of page