top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

מצות ההסיבה במצה במרור ובארבע כוסות

/

מצוות ליל הסדר

/

הלכה ומנהג

ראיה נוספת

וראיה ברורה לזה, מדברי הרא"ש עצמו (פסחים פרק י סימן לג), שכתב: "ומנהג פשוט הוא שלא לשתות יין, ופירש הר"ם ז"ל [מרוטנבורג] טעם למנהג, לפי שחייב אדם לעסוק כל הלילה בהלכות פסח וביציאת מצרים לספר בנסים ובנפלאות שעשה לנו הקדוש ברוך הוא ולאבותינו עד שתחטפנו שינה, ואם ישתה, ישתכר. והכי אמרינן בתוספתא (פרק י הלכה ח), חייב אדם לעסוק בהלכות פסח וביציאת מצרים כל הלילה. וזה ששנינו, מעשה ברבי אליעזר ורבי יהושע שהיו מסובין בבני ברק והיו מספרים ביציאת מצרים כל הלילה". הנה מביא מקור מהתוספתא דיש חיוב לספר ביציאת מצרים כל הלילה, והקשה בספר מאורי הזמנים (סימן יח), דלכאורה זה סותר למאמר ההגדה 'וכל המרבה לספר ביציאת מצרים הרי זה משובח', משמע דהוא שבח והידור מצוה אבל לא חיוב. בכל אופן, יש מכאן מקור לדברי הרמ"א דלכתחילה צריך להסב בכל הסעודה, שהוא חלק מענין סיפור יציאת מצרים הנוהג כל הלילה, שהרי בשולחן ערוך (סימן תפא סעיף ב) פסק כדברי התוספתא, וזה לשונו, חייב אדם לעסוק בהלכות הפסח וביציאת מצרים, ולספר בניסים ובנפלאות שעשה הקדוש ברוך הוא לאבותינו, עד שתחטפנו שינה, עכ"ל. אכן, הרמב"ם שלא הזכיר חיוב זה דהתוספתא, לא סבירא ליה דהוא בגדר חיוב, אלא רק הידור ושבח למצוה.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

Additional evidence

A clear proof of this can be found in the words of the Ra"sh himself (Pesachim, Chapter 10, Siman 33), where he wrote: "And the simple custom is not to drink wine, and the Rama"m of Rothenburg explained the reason for this custom, because a person is obligated to engage the entire night in the laws of Passover and the exodus from Egypt to recount the miracles and wonders that the Holy One, blessed be He, did for us and our ancestors until sleep overtakes us, and if one drinks, let them be rewarded. And so we say in the Tosefta (Chapter 10, Halacha 8), a person is obligated to engage in the laws of Passover and the exodus from Egypt all night. And this that we learned, it happened with Rabbi Eliezer and Rabbi Yehoshua who were sitting in Bnei Brak and were recounting the exodus from Egypt all night." Here is a source from the Tosefta that there is an obligation to recount the exodus from Egypt all night, and this is questioned in the Sefer Me'orei HaZmanim (Siman 18), as it seemingly contradicts the statement in the Haggadah that "One who elaborates on the story of the exodus from Egypt is praiseworthy," implying that it is praiseworthy and enhances the mitzvah but not obligatory. In any case, from here we have a source for the words of the Rema that ideally one should engage throughout the entire meal, which is part of the custom of recounting the exodus from Egypt that is practiced all night, as indeed the Shulchan Aruch (Siman 481, Seif 2) rules in accordance with the Tosefta, stating: "A person is obligated to engage in the laws of Passover and the exodus from Egypt, and to recount the miracles and wonders that the Holy One, blessed be He, did for our ancestors, until sleep overtakes us, etc." However, the Rambam, who did not mention this obligation from the Tosefta, does not seem to hold that it is in the category of obligation but rather of enhancement and praise for the mitzvah.

bottom of page