top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

מצות ההסיבה במצה במרור ובארבע כוסות

/

מצוות ליל הסדר

/

הלכה ומנהג

שיטת התוספות דהם כוסות של ברכה

ובהמשך מוכיח, כי נחלקו הרמב"ם והתוספות בענין ארבע כוסות, שלפי הרמב"ם, שתייתן היא מדין חירות, ועל כן צריך שתהיה השתיה עריבה לפי דעת השותה, ולשתות לפחות רוב כוס. ולפי התוספות (קח, ב ד"ה רובא), סגי במלוא לוגמיו, משום דסברי שהם מדין כוס של ברכה, והמזיגה היא מטעם מצוה מן המובחר בכוס של ברכה. וכן נראה דהיא שיטת הרשב"ם. ומסיק, דלפי הרמב"ם תרוייהו איתנהו, ועל כן, שתאן חי, יצא ידי חובת ארבע כוסות מצד דין ברכה, אבל לא יצא דרך חירות.

ולפי"ד צריך לומר לפי שיטת התוספות, דהא דאיתא (פסחים קיז, ב): "אמר לו רב חנן לרבא, שמע מינה ברכת המזון טעונה כוס. אמר לו, ארבע כסי תיקנו רבנן דרך חירות, כל חד וחד נעביד ביה מצוה". דלא מיירי בעצם השתיה, אלא דתקנו הכוסות כנגד ארבע לשונות של גאולה, כדאיתא בירושלמי (פסחים פרק י הלכה א): "מניין לארבעה כוסות. רבי יוחנן בשם ר' בנייה, כנגד ארבע גאולות (שמות ו, ו–ז), 'לכן אמור לבני ישראל אני ה' והוצאתי אתכם וגו' ולקחתי אתכם לי לעם וגו'', והוצאתי, והצלתי, וגאלתי, ולקחתי", והיינו דרך חירות, שכל אחת נתקנה כנגד לשון של גאולה.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

The approach of the Tosafot is that they are cups of blessing.

And continuing, it proves that Maimonides and the Tosafot disagreed regarding the four cups, according to Maimonides, drinking them is a matter of freedom, and therefore the drinking should be done with a mix according to the drinker's preference, and to drink at least the majority of a cup. And according to the Tosafot (Pesachim 108b, s.v. Rova), it is enough to fill the cup to its rim, because they hold that it is a cup of blessing, and pouring it is in fulfillment of the mitzvah in the best way into the cup of blessing. And it seems that this is the opinion of Rashbam. The conclusion is that according to Maimonides, both opinions are valid, and therefore, one who follows the opinion of freedom fulfills the obligation of the four cups from the perspective of a blessing, but not from the perspective of freedom.

According to this opinion, it is necessary to say that according to the Tosafot's opinion, as it says (Pesachim 117b): "Rav Chaninah said to Rava, learn from this that the blessing after the meal requires a cup." He said to him, the Rabbis instituted the four cups as a matter of freedom, so that each one should perform a mitzvah with it. This doesn't refer to the actual drinking, but rather that the cups were instituted corresponding to the four expressions of redemption, as mentioned in the Jerusalem Talmud (Pesachim Chapter 10, Halacha 1): "From where do we know the four cups? Rabbi Yochanan in the name of Rabbi Binyah said, corresponding to the four redemption expressions (Exodus 6:6-7), 'Therefore say to the children of Israel: I am the Lord, and I will bring you out...and I will redeem you, and I will take you...and I will bring you into...'" and this is in the manner of freedom, as each one was instituted corresponding to a language of redemption.

bottom of page