top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

מצות ההסיבה במצה במרור ובארבע כוסות

/

מצוות ליל הסדר

/

הלכה ומנהג

שיטת התוספות והרא"ש

והשיג עליו הרא"ש (סימן לד): "ולפי זה היה נראה, שצריך לאכול עמה מרור וחרוסת, כיון שהוא זכר למצה הנאכלת עם הפסח בכריכה, ועליה היה ראוי לברך על אכילת מצה אלא שכבר מילא כריסו ממנה, ואם כן, צריך לעשות כמו בזמן המקדש שהיו אוכלין הכל ביחד הלל וסיעתו, ואף לרבנן מצוה לאכלן ביחד, כלומר, זה אחר זה בסמוך, אמנם תמיהני למה עושין כריכה בתחלה, יספיק בכריכה אחרונה זכר למקדש. הילכך נראה לי, דאותה מצה אינה לשם חובה, אלא אוכלין אותה זכר לפסח שהיה נאכל על השובע באחרונה, ולפי שהיא זכר לפסח יש ליתן לה דין הפסח שלא לאכול אחריה, ואין צריך עמה מרור וחרוסת". ולפי זה שתי המצות בעו הסיבה.

וכן כתבו התוספות (קח, א ד"ה מאי): "ומה שצריך הסיבה במצה, היינו כשמברכין על אכילת מצה, ובאפיקומן". משמע דסבירא להו שהן שתי מצוות נפרדות. וכן כתב עוד הרא"ש במקום אחר (פרק ערבי פסחים סימן כ). וכן פסק הטור (אורח חיים סימן תעה): "יאחוז שתיהם בידו, ויברך המוציא ועל אכילת מצה מיד זה אחר זה, ואחר כך יבצע משתיהן ביחד, ויאכל בהסיבה, ואם לא היסב לא יצא, וצריך לאכול פעם אחרת בהסיבה". ולהלן שם (סימן תעז) פסק: "ולאחר גמר כל הסעודה אוכלין ממצה השמורה תחת המפה באחרונה, זכר לפסח הנאכל על השובע, ויאכלנו בהסיבה ולא יברך עליו". והיינו שמצה ראשונה והאפיקומן צריכין להאכל בהסיבה.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

The method of the Tosafot and the Rosh

The Rosh (Rabbeinu Asher) states (Siman Lamed Daled): "According to this, it seems that one should eat with it (the matzah) maror (bitter herbs) and charoset (a sweet paste made of fruits and nuts), since it is a remembrance of the matzah eaten with the Passover sacrifice in a sandwich form, and it was fitting to make a blessing on the eating of the matzah, but the sandwich already fulfilled that aspect. Therefore, one should do as in the time of the Temple when they would eat everything together with the Hallel (praise) and the company, and even according to the Rabbis, it is a mitzvah to eat them together, meaning one after the other closely. However, I wonder why we make a sandwich at the beginning, it should suffice to make a sandwich at the end as a remembrance of the Temple. Therefore, it seems to me that the same matzah is not obligatory, but we eat it as a remembrance of the Passover that was eaten with satisfaction (shovae) at the end. And since it is a remembrance of the Passover, it should be treated like the Passover in that one should not eat anything afterward, and there is no need to eat it with maror and charoset." And from this reasoning, the two matzot were required for the reason.

Likewise, the Tosafot wrote (Pesachim 108a, d.h. mai): "And the reason why there is a requirement for the matzah is when we make a blessing on the eating of matzah, and during the Afikoman (last part of the Passover meal)." It implies that they (the matzot) are two separate mitzvot. The Rosh also wrote this in another place (Chapter Erev Pesachim, Siman Kaf). And similarly, the Tur ruled (Orach Chayim Siman Tav Tet): "He should hold both of them in his hand, make the blessing over bread, and then the blessing over eating matzah immediately afterwards, and then he should break from both of them together, and eat with the reason (of the Exodus), and if he did not eat with the reason, he did not fulfill his obligation, and he needs to eat another time with the reason." And further there (Siman Tav Ayin Zayin) it states: "After completing the entire meal, they eat from the matzah that was kept under the tablecloth at the end, a remembrance of the Passover that was eaten with satisfaction, and they should eat it with the reason and not make a blessing over it." That means that the first matzah and the Afikoman must be eaten with the reason.

bottom of page