top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

/

עשרת המכות

/

דרוש, מוסר ומחשבה

שני ענינים היו במכת דם

ואשר נראה לענ"ד בביאור הענין – בהקדם מה שיש לברר, מדוע ובמה 'זכה' הנילוס ללקות בראשונה.

ומצינו בזה שתי דרכים:

האחת: משום שמצרים עובדים לנילוס. כן כתב רש"י וזה לשונו, ונהפכו לדם – לפי שאין גשמים יורדים במצרים, ונילוס עולה ומשקה את הארץ, ומצרים עובדים לנילוס, לפיכך הלקה את יראתם ואחר כך הלקה אותם, עכ"ל. וכן הוא במדרש (שמות רבה פרשה ט סימן ט) בזה הלשון, למה לקו המים תחילה בדם, מפני שפרעה והמצריים עובדים ליאור. אמר הקדוש ברוך הוא, אכה אֶלוֺהַּ תחלה, ואחר כך עמו. משל להדיוט אומר מְחֵי אֱלָהַיָיא וְיִבָּעֲתוּן כֻּמָרַיָא [תרגום: הכה את האלהים ויפחדו הכמרים], וכן הוא אומר (ישעיהו כד, כא), "יפקוד ה' על צבא המרום במרום", ואחר כך וגו', ע"כ.

אמנם מצינו גם דרך נוספת בטעם הדבר: שהיתה זו 'נקמת דם', נקמה במצרים על דם ישראל השפוך, בבחינת דם תחת דם. זה לשון המדרש 'משנת רבי אליעזר': [מכה] ראשונה, שנאמר (שמות א, כב), "כל הבן הילוד היאֺרה תשליכוהו", הביא עליהן מכת דם, מפני שהשליכו אותן ליאֺר, לפיכך דן את המים אשר ביאֺר, ע"כ. ועוד על דרך זו בפסיקתא (פסיקתא זוטרתא לקח טוב סימן ז): "לפי ששפכו דמם של ישראל כמים, נהפכו לדם יאוריהם, ונוזליהם בל ישתיון".

ונראה, ששני הטעמים אמת, הן הטעם שמצרים עובדים לנילוס, והן הטעם שהיו ראויים לנקמת דם. וזאת על פי מה שנראה לחדש וליסד, ששני ענינים היו במכת דם, הענין האחד, הכאת היאור, והענין השני הכאת כל מימי מצרים. ושני הטעמים הינם כנגד שני הענינים – שהכאת היאור, טעמה משום שמצרים עובדים לנילוס, והכאת כל מימי מצרים, היתה נקמת דם על שפיכת דם ישראל.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

There were two aspects in the plague of blood.

And what appears to me, in my humble opinion, in the explanation of the matter – by first clarifying why and how the Nile 'merited' to be struck first.

We find two approaches to this:

The first: because the Egyptians worship the Nile. This is as Rashi wrote, and I quote: "And they turned to blood – because there is no rain in Egypt, and the Nile rises and waters the land, and the Egyptians worship the Nile, therefore He struck their deity first and then struck them," end quote. And similarly in the Midrash (Shemot Rabbah 9:9) in these words: "Why were the waters first struck with blood? Because Pharaoh and the Egyptians worship the Nile. The Holy One, blessed be He, said, 'I will strike their god first, and then them.' A parable for a commoner who says, 'Strike the gods and the priests will tremble,' and as it says (Isaiah 24:21), 'The Lord will punish the host of the high ones on high,' and afterwards, etc.," end quote.

However, we also find another approach to the reason: it was a 'blood vengeance,' a revenge on the Egyptians for the spilled blood of Israel, in the sense of blood for blood. This is the language of the Midrash 'Mishnat Rabbi Eliezer': "The first plague, as it says (Shemot 1:22), 'Every son that is born you shall cast into the river,' He brought upon them the plague of blood, because they cast them into the river, therefore He judged the waters of the river," end quote. And further along these lines in the Pesikta (Pesikta Zutarta Lekach Tov 7): "Because they spilled the blood of Israel like water, their rivers turned to blood, and their streams they could not drink."

It seems that both reasons are true: both the reason that the Egyptians worship the Nile and the reason that they were deserving of blood vengeance. This is based on what appears to be a new insight and foundation: that there were two aspects to the plague of blood. The first aspect was the striking of the Nile, and the second aspect was the striking of all the waters of Egypt. And the two reasons correspond to these two aspects: the striking of the Nile was because the Egyptians worship the Nile, and the striking of all the waters of Egypt was blood vengeance for the spilled blood of Israel.

bottom of page