top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

גדרי מצות הסיפור והחיוב לראות עצמו כאילו יצא

/

מצות סיפור יציאת מצרים

/

הלכה ומנהג

שתי הגדרות בסיפור יציאת מצרים

ומעתה מבוארת שפיר שיטת הרמב"ם בענין סיפור יציאת מצרים, כי יש שני דינים בסיפור זה. דין זכירת יום יציאת מצרים, שהוא כדין סיפור דברים שבקידוש של יום השבת. ומקור לדברים מצינו בספר הקנה (ד"ה ענין לספר ביציאת מצרים): "אמר לו, רבי, איזהו גדול, יציאת מצרים, או בריאת העולם. אמר לו, בריאת העולם. אמר לו, נילף זכירה זכירה מיציאת מצרים, דכתיב (שמות כ, ח), 'זכור את יום השבת לקדשו', וכתיב (שם י, ג), 'זכור את היום הזה אשר יצאת ממצרים', מה לשם נסים ונפלאות שנעשו, אף בשבת גדולות ונוראות שנעשו, ואם כן, נעשה אגדה לספר הבריאה ובכל ליל שבת נשב ונספר. אמר לו, בני, האם אינך אומר 'ויכולו' בקידוש שלך, ויכולו כולל כל הבריאה". משמע, דתוכן הסיפור לזכירת היום הוא על הניסים והנפלאות שנעשו בו. ודין נוסף בסיפור הוא, 'והגדת לבנך', שענינו להודות לה' על גאולתנו ועל פדות נפשנו, כאילו היה שם עבד בעצמו ונפדה. וזה עיקר הסיפור בליל הסדר שהזכירו הרמב"ם בספר המצוות.

ועל כן פירש הרשב"ץ במשנה ובהגדה, בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו וגו', לא את אבותינו בלבד גאל הקב"ה וגו', שההודאה היא על עצם יציאת מצרים, ולא על הניסים והנפלאות שנעשו במצרים, כי הודאה זו היא חלק מענין 'לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים', מה שאין כן הנסים והנפלאות שייכים יותר לאבותינו שהיו במצרים.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

Two definitions in the story of the Exodus from Egypt

The Rambam's method regarding the story of the Exodus from Egypt is now clearer, as there are two aspects to this story. One aspect is the obligation to mention the day of the Exodus from Egypt, similar to the obligation to mention the sanctity of the Sabbath. The source for this can be found in the Sefer HaKaneh (derech eretz, concerning the story of the Exodus from Egypt): "He asked him, 'Rabbi, which is greater, the Exodus from Egypt or the creation of the world?' He said to him, 'The creation of the world.' He said to him, 'Let us take mention from mention, the Exodus from Egypt, for it is written (Exodus 20:8), 'Remember the Sabbath day to sanctify it,' and it is written (Exodus 13:3), 'Remember this day on which you came out of Egypt,' just as there were miracles and wonders done there, likewise on the great and awesome Sabbath, miracles and wonders were done, and if so, it should become an agada to recount the story of creation, and every Sabbath night we should sit and recount. He said to him, 'My son, do you not say 'And they were completed' in your kiddush, and 'they were completed' includes all of creation." It implies that the content of the story serves to remember the miracles and wonders that were done. Another aspect of the story is "And you shall tell your child," which is about thanking God for our redemption and the redemption of our souls, as if each person was a slave there and was redeemed. This is the essence of the story on the Passover eve, as mentioned by the Rambam in the Book of Commandments. Therefore, the Rashbam explained in the Mishnah and in the Haggadah, in every generation, a person is obligated to see himself etc., not only that God redeemed our ancestors etc., but the gratitude is for the actual Exodus from Egypt, not for the miracles and wonders that happened in Egypt, as this gratitude is part of the concept of 'seeing oneself as if he came out of Egypt,' which is not the case for the miracles and wonders that are more related to our ancestors who were in Egypt.

bottom of page