top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

/

עשרת המכות

/

דרוש, מוסר ומחשבה

תיאור מכת הצפרדע

איתא במדרש הגדול (שמות ז, כו) תיאור מהיכן באו הצפרדעים, לאן נכנסו, ולמה לקה בהן פרעה תחילה, וזה לשונו, מפני מה הביא עליהם מכת צפרדעים, לפי שאמרו לישראל לצבור טיט ולעשות לבנים, השריץ ארצם צפרדעים. את מוצא נס בתוך נס, לא היו צפרדעים ביאור כל עיקר, אלא בו ביום עלו, שנאמר (שם ז, כח), "ושרץ היאֺר צפרדעים". אין לי אלא היאר, ומניין שאף הארץ היתה שורצת, שנאמר (תהלים קה, ל), "שרץ ארצם צפרדעים". ואין לי אלא צפרדעים בלבד, ומניין לרבות כל החיות הַמְשַׁכְּלוֹת שביָם, שנאמר (שם עח, מה), "וצפרדע ותשחיתם". ואין השחתה אלא מיתה, שנאמר (שמואל א כו, ט), "ויאמר דוד אל אבישי אל תשחיתהו". מינין מינין היו הצפרדעים – הראויין לבתים, לבתים. לחדרים, לחדרים. למטות, למטות. שנאמר (שמות ז, כח), "ועלו ובאו בביתך ובחדר משכבך ועל מטתך". אפלו בגופו של פרעה היו שולטין, שנאמר (שם, כט), "ובכה ובעמך ובכל עבדיך יעלו הצפרדעים". נאמרו 'הצפרדעים' עשרה פעמים, כנגד עשרה מקומות שנתמלאו מהם, שנאמר, "ועלו ובאו בביתך ובחדר משכבך וגו' ובכה ובעמך ובכל עבדיך". ומפני מה התחילה מכת צפרדעים בפרעה תחלה. את מוצא, מכת דם לא לקה בה פרעה הרשע, שנאמר (שם ז, כג), "ויפן פרעה ויבא אל ביתו ולא שת לבו גם לזאת". אלא נתגאה, וכיון שבאת מכת צפרדעים אמר הקדוש ברוך הוא, לא תתחיל תחלה אלא בו, שנאמר, 'ובכה ובעמך', ע"כ.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

Description of the Plague of Frogs

It is stated in the Midrash HaGadol (Shemot 7:26) a description of where the frogs came from, where they entered, and why Pharaoh was struck by them first. And this is its wording:

Why did He bring upon them the plague of frogs? Because they told the Israelites to gather clay and make bricks, their land swarmed with frogs. You find a miracle within a miracle; there were no frogs in the Nile at all initially, but on that very day, they came up, as it says (Shemot 7:28), "And the Nile shall swarm with frogs." I only have the Nile; how do I know that even the land was swarming? As it says (Tehillim 105:30), "Their land swarmed with frogs." I only have frogs; how do I know to include all destructive creatures of the sea? As it says (Tehillim 78:45), "Frogs, and they destroyed them." And destruction means death, as it says (Shmuel I 26:9), "And David said to Avishai, 'Do not destroy him.'"

The frogs were of various kinds—those suitable for houses went to houses, those suitable for rooms went to rooms, those suitable for beds went to beds, as it says (Shemot 7:28), "And they shall come up and enter your house and your bedroom and your bed." Even on Pharaoh's body, they had control, as it says (Shemot 7:29), "And on you and on your people and on all your servants the frogs shall come up." The word "frogs" is mentioned ten times, corresponding to the ten places that were filled with them, as it says, "And they shall come up and enter your house and your bedroom, etc., and on you and on your people and on all your servants."

And why did the plague of frogs begin with Pharaoh first? You find that Pharaoh the wicked did not suffer from the plague of blood, as it says (Shemot 7:23), "And Pharaoh turned and went into his house, and he did not take this to heart either." Rather, he became arrogant, and when the plague of frogs came, the Holy One, Blessed be He, said, "Do not begin except with him first," as it says, "And on you and on your people," thus concludes the text.

bottom of page