top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

ההנהגה הראויה בקיום מצות סיפור יציאת מצרים

/

מצות סיפור יציאת מצרים

/

הלכה ומנהג

תכלית הסיפור להכניס בלב אמונה שלימה

בספר הקדוש יסוד ושורש העבודה (שער ט פרק ו) פתח לנו פתח גדול לבוא בשערי הבנת מצוה זו, כי בה תלוי יסוד אמונתנו, וזה לשונו, הנה, אַחַי וְרֵעָי, החיוב מצות עשה של ספורי יציאת מצרים בלילה הזה הוא על כל איש מאישי ישראל עם קדוש, אף אם הוא ביחידי על שולחנו ואין זולתו עמו, כפי שמבואר בזהר הקדוש. אך אם אשתך כגפן פוריה בירכתי ביתך ובניך כשתילי זיתים סביב לשלחנך, עיקר מצות הספור הוא לבניו ולבני ביתו, להודיע להם גבורותיו יתברך שמו ואת ישועת אלהינו יתברך שמו ויתעלה, שעשה עמנו עם קדוש בהוציאנו ממצרים, ואשר לו הכח והממשלה בעליונים ובתחתונים לעשות בהם כרצונו. ועיקר כוונתו יהיה להכניס בלבם האמנה שלימה באלהותו יתברך שמו ויתעלה ובגודל גבורותיו ונפלאותיו, לכן ראוי להבינם כל ספור ההגדה על לשון לע"ז, לפרסם להם גודל הניסים וגבורות ונפלאות של בוראנו יתברך שמו ויתעלה. ולא די לפרש להם כלליות הנסים מה שכתוב בהגדה, רק לפרט ולבאר באר היטב כל נס ונס על פי מה שנמצא כתוב בגמרא ובמדרשים ובשאר ספרים. וראוי לכל יודע ספר, מקודם פסח, לחפש בכל הספרים בדוקין שבעין, דוכתא דלדידהו הוה מאומה איזה ענינים קדושים בפרטי הניסים והנפלאות של יציאת מצרים הכתוב בתורה בכללות, ולספר פרטיהם לבניו ולבני ביתו בליל שימור פסח, כדי להגדיל בעיניהם הנס, ויתנו בלבם יותר שבח והודיה להבורא יתברך שמו ויתעלה, עכ"ל.

ואף אנו בדברינו היום נצעד בדרכו של היסוד ושורש העבודה, לבאר ולפרש באר היטב מפי ספרים וסופרים מקצת מן הניסים והנפלאות שנעשו לאבותינו בעשרת המכות שניתנו למצרים על טעמיהן ודקדוקיהן. ונחלק דברינו לשני מדורים: מדור לחכמים ולנבונים, בו יבוארו רעיונות עמוקים. ומדור לשאר עמך ישראל נשים וקטנים, בו יבוארו ענינים השוים לכל נפש.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

The purpose of the story is to instill complete faith in the heart.

In the holy book "Yesod V'Shoresh HaAvodah" (Sha'ar Tet, Chapter V), it opens for us a great gateway to enter the gates of understanding this commandment, for our foundational belief depends on it. This is its language: "My brothers and friends, the obligation of the positive commandment of recounting the story of the exodus from Egypt on this night is upon every individual of Israel, with a holy people, even if he is alone at his table and there is no one else with him, as explained in the holy Zohar. However, if your wife is like a flourishing vine at the side of your house, and your children like young olive plants around your table, the main purpose of recounting the story is for his children and the members of his household, to inform them of His blessed name's miracles and the salvation of our God, who performed miracles with us as a holy people when He took us out of Egypt, and who has the power and authority over the upper and lower worlds to do with them as He pleases. And the main intention will be to instill in their hearts complete faith in His blessed name and in the greatness of His miracles and wonders. Therefore, it is fitting to explain to them the entire story of the Haggadah in the language of idolatry, to proclaim to them the greatness of the miracles and wonders of our Creator, blessed be His name and exalted. And it is not enough to explain to them the generalities of the miracles as written in the Haggadah, but to detail and explain thoroughly each miracle according to what is found written in the Talmud, Midrashim, and other books. And it is fitting for every knowledgeable person, before Passover, to search diligently in all the precise books so that they may find some holy matters concerning the specific miracles and wonders of the exodus from Egypt that are written in the Torah in general, and to recount their details to his children and members of his household on the night of Passover, in order to magnify in their eyes the miracle and instill more praise and gratitude in their hearts to the Creator, blessed be His name and exalted."

"And we too, in our words today, will walk in the path of the foundation and root of the work, to explain and elaborate thoroughly from the mouths of the books and scribes some of the miracles and wonders that were done for our ancestors in the Ten Plagues that were given to Egypt. And our words are divided into two sections: a section for the wise and understanding, in which deep ideas will be explained. And a section for the rest of your people Israel, women and children, in which matters suitable for every soul will be explained."

bottom of page