top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

/

מצות סיפור יציאת מצרים

/

דרוש, מוסר ומחשבה

תליוהו וזבין ותלויהו ויהיב

והיה נראה לומר, שלכך חל השחרור הזה ששחרר פרעה את ישראל, משום שאין זה גרוע מהאונס את חברו למכור לו דבר מה, שממכרו ממכר. כמובא בגמרא (בבא בתרא מז, ב): "אמר רב הונא, תליוהו וזבין, זביניה זביני" [תרגום: אנסוהו ומכר, מכירתו מכירה], והטעם מבואר שם: "סברא הוא, אגב אונסיה גמר ומקנה". וכן פסק הרמב"ם (פרק י מהלכות מכירה הלכה א): "מי שאנסוהו עד שמכר, ולקח דמי המקח, אפילו תלוהו עד שמכר, ממכרו ממכר, בין במטלטלין בין בקרקעות, שמפני אונסו גמר ומקנה".

אכן, באמת אין הענינים שוים כלל ועיקר, ששחרורם של ישראל אינו כמכירה, שהרי לא ניתן לפרעה מאומה בעדם, ואם כן כמתנה ומחילה הוא, ובמתנה פסק הרמב"ם (שם הלכה ג) שהנותן מחמת אונס אין מתנתו מתנה. וכן כתב הרשב"ם (בבא בתרא שם ד"ה ואית דגריס) זה לשונו, ודוקא מכר אבל מתנה לא הויא מתנה, דכיון דלא מקבל מידי לא גמר ומקני וכו', עכ"ל.

Note! Translation is auto generated: Please use with caution

They hung him and he sold, and they hung him and he gave.

And it would seem to say that the reason for this release that Pharaoh released the Israelites is because it is no worse than someone who is coerced to sell something to his friend, and his sale is considered valid. As brought in the Gemara (Bava Batra 47b): "Rav Huna said, 'If someone was coerced and sold, the sale is valid,'" [translation: He was coerced and sold, his sale is a sale], and the reason is explained there: "It is logical, due to the coercion he resolves and transfers ownership." And so ruled the Rambam (Chapter 10 of the Laws of Sale, Halacha 1): "One who was coerced until he sold, and he took the money for the sale, even if they hung him until he sold, his sale is valid, whether in movable property or in land, because due to the coercion he resolves and transfers ownership."

However, in truth, the matters are not at all the same, for the release of the Israelites is not like a sale, since nothing was given to Pharaoh for them, and if so, it is like a gift and waiver. And regarding a gift, the Rambam ruled (ibid. Halacha 3) that one who gives due to coercion, his gift is not a gift. And so wrote the Rashbam (Bava Batra ibid. s.v. V'it d'garis) in these words: "Specifically a sale, but a gift is not a gift, because since he does not receive anything, he does not fully resolve to transfer ownership, etc." End of quote.

bottom of page